Få afstemt forventninger INDEN salgsprocessen igangsættes

Det næst-værste du kan gøre som virksomhedsejer er, at starte salgsprocessen af din virksomhed for sent. Det værste du kan gøre er, at igangsætte salgsprocessen på forkerte forudsætninger!

En salgsproces er oftest en lang og opslidende rejse. Det kræver fokus, opmærksomhed og det tærer på kræfterne at drive sin virksomhed igennem en salgsproces. Mentalt er man som ejerleder ved at “slippe” sin virksomhed. Samtidig er man i gang med at forberede sig mentalt på tiden efter at virksomheden er solgt.

Nogle virksomhedsejere ender derfor i en situation, hvor de ender med - tvunget eller frivilligt - at acceptere et tilbud langt fra de oprindelige forventninger. En situation man bør gøre alt for at undgå. Det gøres bedst ved at få skabt så realistiske forventninger som muligt - INDEN salgsprocessen igangsættes. Forventningerne skal derudover afstemmes mellem sælger og samtlige af sælgers involverede rådgivere.

Vi må gerne være ambitiøse - så længe vi har en realistisk forventning omkring hvilket niveau en virksomhedshandel kan ende på…

Det er ikke kun forventningerne omkring salgsprisen der skal afstemmes. Det er også sammensætningen af salgsprisen, balancen ved overtagelse, kommunikationen - både internt og eksternt, tiden efter overdragelsen etc.

Prioriteterne skal være klare og kommunikerede - også selv om de sandsynligvis ændrer sig undervejs…

Vores oplevelse er at virksomhedsejere oftest er realistiske omkring et salg af virksomheden. Det er vigtigt at denne realisme understøttes og fastholdes.

Der er naturligvis tilfælde hvor en virksomhedsejer bliver positivt overrasket eller svært skuffet. I begge tilfælde er det desværre ofte grundet misinformation fra (sikkert velmenende) rådgivere. Måske en virksomhedsmægler der virkelig ønsker sig et salgsmandat, måske en revisor der ikke har lyst til at miste en klient eller måske bare en rådgiver der ikke har den fornødne erfaring med køb og salg af virksomheder.

Vores erfaring er at man som rådgiver kommer rigtig langt med at sige sandheden. Ingen af os er naturligvis forpligtet over evne eller erfaring og ingen af os har en krystalkugle. Men ofte handler det om en frygt for at sige et tal der potentielt skuffer en virksomhedsejer. Men tro os når vi påstår, at skuffelsen er langt nemmere at bearbejde nu fremfor efter et to år langt og opslidende salgsforløb.

Kontakt os på info@faqtumma.dk eller på 69 91 85 30 hvis vi skal hjælpe med at afstemme dine forventninger.

Depositphotos_24191791_s-2015.jpg