Hvidovre Kopi A/S solgt

19.jpg

Den 25. oktober 2018 mødte vi René fra Hvidovre Kopi A/S for første gang. René overvejede at sælge virksomheden - en virksomhed som han havde startet i 1986 og udviklet og drevet lige siden.

René var i tvivl om hvorvidt der var købere til en virksomhed som hans - det påstod vi at der var.... Den 1. februar 2019 - 3 måneder og 7 dage senere - blev der gennemført closing og virksomheden var solgt.

Tak til Team Faqtum for en skarp proces 🙏🏽.

Bemandingskompagniet A/S solgt

14.jpg

Et veldrevet vikarbureau, med en årlig omsætning langt over DKK 100 millioner, er der naturligvis mange der er interesserede i.

Præcis 7 måneder og 2 dage tog det - fra første møde mellem sælger og Faqtum M&A - til der var gennemført closing og virksomheden var solgt.

Tillykke til Tine og Steen med salget og tillykke til Powercare koncernen med den markante udvidelse af koncernen.

Læs eventuelt mere her.

Faqtum M&A styrker partnerkredsen

Det er med stor glæde at kunne annoncere at Claus Richter den 1. februar 2019 er tiltrådt som senior rådgiver og partner i den voksende stab hos Faqtum M&A.

Både professionelt og personligt er Claus et perfekt match til rollen som ansvarlig for samarbejder og partnerskaber. Derudover spiller han en særdeles vigtig rolle i Faqtum M&As fortsatte vækst og konsolidering som den foretrukne virksomhedsmægler for små og mellemstore - primært ejerledede - danske virksomheder.

Claus markante profil, med en mangeårig og bred rådgivningserfaring fra henholdsvis tech, consulting, reklame samt kapitalfrembringelse, er et stort plus for både kunder og medarbejdere. Velkommen til Claus. Vi kunne ikke forestille os et stærkere medlem til vores team.

LinkedInfoto.jpg

2019 bliver et rekordår - basta!

2019-succes.jpg

Et rekordstort antal af danske ejerledede virksomheder skal skifte ejer inden for de næste 5-10 år. Der er flere købere i markedet end nogensinde og der er adgang til finansiering - what’s not to like!

Når vi taler med vores partnere og kollegaer i branchen - virksomhedsmæglere, revisorer og advokater - så sporer vi travlhed, optimisme og en tillid til et aldeles fremragende 2019.

Præcis den 1. januar gennemførte vi årets første closing - bedre start på året kunne vi ikke ønske os. Den næste closing er planlagt til 31. januar og pipeline ser rigtig lovende ud.

2019 er også startet med tre nye emner til salg - se eventuelt vores oversigt over virksomheder til salg.

Nyt fra Faqtum M&A - januar 2019

Nye ansigter: For at forberede os bedst muligt til et travlt 2019 har vi styrket os - både internt og eksternt. Teamet er blevet udvidet med flere analyse-kræfter og den 1. februar siger vi velkommen til en ny Senior rådgiver. Vi har længe søgt efter den helt rette profil - og vi har været både kræsne og krævende. Nu er der fundet et match og kontrakten er både forhandlet på plads og underskrevet. Vi glæder os til at præsentere vores vores nye kollega når vi runder den 1. februar.

Nye partnerskaber: Vi har gennem mange år samarbejdet bredt med advokater, revisorer og mægler-kollegaer. Det vil vi fortsat gøre - men vi har også knyttet et par af vores allerbedste kollegaer lidt tættere til os. Vi arbejder på at præsentere partnere og partnerskaber her på hjemmesiden - det forventer vi er på plads medio februar måned. Kontakt Faqtums CEO Kenneth Birkholm hvis du er rådgiver og ønsker et mere formaliseret samarbejde med Faqtum M&A.

Ny salgsmodel til små virksomheder: Vi har igennem flere år ærgret os over ikke at kunne hjælpe de helt små virksomheder med at blive solgt. I en transaktion på under MDKK 2,0 er det svært at retfærdiggøre et (forholdsmæssigt) stort fee til en virksomhedsmægler. Det har vi fundet løsningen på nu - og det virker!

Faqtum Advisory Board (FAB): Vores gode advokat-partner Nicolai Jung (Mazanti) anbefalede os i 2013 at etablere et advisory board. Ultimo 2018 besluttede vi at starte rekrutteringen hertil. Det tog os således 5-6 år at tage beslutningen (godt at vores sælgere og købere ikke er lige så tunge i optrækket) og tage vores egen medicin. Vi har en ønskeliste med profiler som vi p.t. jagter og tager dialoger med. Faqtum Advisory Board vil være på plads i løbet af Q2 2019.

Nye seminarer: Vi nåede ikke at planlægge og afholde seminarer i 2018. Det råder vi bod på i starten af april 2019. Seminarerne er primært for sælgere men kan også besøges af købere. Læs mere og tilmeld dig her.

I uge 4/2019 tager Team Faqtum M&A på strategi-tur. Vi pakker kufferten og tager nogle dage ud af kalenderen. Vi skal have tid og plads til at bearbejde alle vores mange input og ideer til processer, udvikling og strategi. Vi svarer på både telefon og mail - men kontorerne er ubemandede…

Vi er sikre på at 2019 bliver et fantastisk år - også for dig!

Vi kender køberne!

Et rekordstort antal af danske ejerledede virksomheder skal skifte ejer inden for de næste 5-10 år. Der er flere købere i markedet end nogensinde og der er adgang til finansiering - what’s not to like!

Der er mange købere i markedet. Vi kender rigtig mange af dem allerede. Læs hvordan vi holder styr på dem vi allerede kender og hvordan vi finder dem vi mangler.

Depositphotos_17382635_xl-2015.jpg

Typer af købere

Der er som udgangspunkt tre hovedtyper af købere i markedet:

  • Den industrielle/strategiske køber

  • Den arbejdende køber

  • Den finansielle køber

Den industrielle/strategiske køber er typisk en virksomhed der køber en anden virksomhed. Oftest vil det være en konkurrent/kollega der køber op i egen branche. Alternativt i nært beslægtede brancher. Denne køber vil oftest kunne opnå synergi ved et opkøb.

Den arbejdende køber er typisk en køber der ønsker at blive den nye ejerleder. Interessen for at “få foden under eget bord” høj. Det at opstarte sin egen virksomhed fra bunden kan tage mange år, og her kan muligheden for at blive ejerleder i en allerede veletableret virksomhed udgøre et godt alternativ. Vi har tidligere skrevet om den arbejdende køber - læs artiklen her.

Den finansielle køber er typisk en større eller mindre fond. De større fonde ser sjældent på de små og mellemstore virksomheder imens de mange små fonde kan se et potentiale i de mellemstore. Historikken har bevist, at kapitalfondene ofte er parate til at betale højere priser på udbudte virksomheder, end hvad de industrielle spillere er parate til. Årsagerne er mange, men et attraktivt finansieringsmarked og talentfulde MBO/MBI-teams, som kan se de uudnyttede potentialer i virksomheden gør ofte en stor forskel.

Der kan således godt - i de store og mellemstore virksomheder - være et parløb mellem den finansielle og den arbejdende køber.

Hvem skal købe lige præcis din virksomhed?

De fleste ejerledere har oftest tænkt mange tanker omkring hvem der kan/skal/vil overtage virksomheden. Børnene er sjældnere og sjældnere i spil, den dygtige medarbejder er overvejet og der er skelet til den gode kollega og den bedste konkurrent.

Der er muligheder og begrænsninger flere steder - men det kan være svært at tale åbent og direkte omkring. Tænk nu hvis interessen ikke er til stede - eller at man efter en lang forhandling ender med ikke at kunne blive enige…. Mister man så den bedste medarbejder eller har man afsløret alt for meget over for konkurrenten…?

Sådan arbejder vi med køberne

Hos Faqtum kender vi rigtig mange af køberne allerede. Vi har målrettet opsamlet, gemt og vedligeholdt informationer om købere og potentielle købere gennem de seneste mange år.

Når vi står over for en ny salgsopgave udarbejder vi et meget bredt køberfelt. Køberfeltet indeholder både “kendte købere” samt potentielle købere vi ikke tidligere har haft dialog med. Vi overvejer hvem der vil være de mest sandsynlige købere, hvilke købere der vil opnå den bedste forrentning af en investering, hvilke købere der er det bedste strategiske match, hvilke købere der matcher sælger og sælgers ønsker bedst samt hvilke købere der er “mest sultne”.

Køberfeltet må altid hellere være for bredt end for smalt - vi taler hellere med 10 for mange end en enkelt for lidt. Køberfeltet afstemmes altid med sælger inden den første kontakt foretages. Der kan være køber-emner på listen som sælger absolut ikke ønsker at overdrage sin virksomhed til….

Al kontakt til købere - herunder annoncering - sker med “anonyme informationer”. Først når der er konstateret “vilje og evne” - SAMT indgået en aftale om fortrolighed - afsløres hvilken virksomhed der skal sælges.

Sideløbende med den opsøgende kontakt til mulige købere gennemfører vi også en annoncering af virksomheden til salg. Her får vi konstateret at mange - i særdeleshed de arbejdende købere - er “på jagt”. Vi får oftest henvendelser fra købere som vi allerede kender og som har set på andre opkøbsmuligheder. Men vi modtager stort set også altid helt nye henvendelser.

De indgående henvendelser behandles samtidig med de udgående. Målet er at afdække både evne og vilje til at indgå i en transaktion på det rigtige niveau og de rette vilkår. Herefter etableres det første - for både køber og sælger ret spændende - møde mellem sælger og en potentiel køber.

I bedste fald kører salgsprocessen herefter frem mod en transaktion. Nogle gange kommer sælger til at møde både fem og ti potentielle købere - andre gange er der “hole-in-one”.

Samtlige købere hvormed der er dialog glider ind i Faqtums køber-database - måske de er de rette til den næste virksomhed der skal sælges….

KlimaService ApS solgt

Hos Faqtum M&A nåede vi endnu en transaktion inden årsskiftet. Denne gang var det servicevirksomheden KlimaService ApS i Næstved der skiftede hænder.

Bare jeg var 20 år yngre - for der er virkelig muligheder og gang i markedet. Men jeg har lovet min hustru at gå på pension.

Ovenstående citat er fra indehaver og sælger Erik Bennedsen. Erik er snart 80 år og har fra 2017 til 2018 vækstet omsætningen i virksomheden med 20%. Erik havde lovet sin hustru at gå på pension her ved årsskiftet.

Vi lovede Erik at finde den rette køber, således den gode udvikling kunne fortsættes - til fordel for både kunder og medarbejdere. Det lykkedes og Karsten kan nu overtage en spændende og veldrevet virksomhed med stort potentiale og mange muligheder.

Tillykke til både køber og sælger - Klimaservice ApS er kommet i rigtig gode hænder og både Erik og vi har holdt hvad vi lovede. Tak til holdet hos Faqtum M&A for endnu en stærk holdindsats.

13.jpg

Solgt eller gratis - er det en god ide?

Solgt-eller-gratis.jpg

Skal man sætte en rådgiver, der ikke er i stand til at få betaling for sin egen tid, i spidsen for salget af sit livsværk? Det korte svar er nej.

Det lange svar er lidt mere nuanceret og indeholder informationer om hvor lang tid et salg af en virksomhed tager.

Det er ikke usædvanligt at en sælger spørger efter “no cure - no pay”. Det er et helt legalt spørgsmål og vi tager naturligvis altid gerne dialogen herom. Vi har sågar - tilbage i 2017 - takket ja til en opgave hvor vi ikke tog penge for vores tid. Den sag kan du læse mere om her. Vi kan heller ikke pure afvise, at det kommer til at ske igen.

Hvad koster det at sælge sin virksomhed?

Lad os starte et helt andet sted. Lad os afmystificere virksomhedsmæglerens pris ved et salg af en virksomhed. Der er naturligvis forskel - både på mæglerne og på de virksomheder der bliver solgt. MEN en tommelfingerregel ved en lille/mellemstor virksomhed er, at en mægler skal have 4-5% af transaktionssummen i samlet fee/vederlag. Heraf forfalder oftest 10-20% som “flat fee” når salgs- eller mandataftalen underskrives. Resten er et “succes fee” der først forfalder når der er gennemført en handel.

Eksempel: En virksomhed skal sælges til en forventet pris på MDKK 10,0. Mæglers samlede fee er 5% heraf - altså DKK 500.000. Heraf forfalder et sted mellem DKK 50.000 og DKK 100.000 når arbejdet starter. Det resterende beløb forfalder først når der er gennemført en handel.

Tommelfingerreglen holder ikke ved markant mindre eller markant større transaktionssummer. Kun ganske få mæglere kan få 4-5% af transaktionssummer over MDKK 100 og ingen mæglere kan få forretning ud af 4-5% af transaktionssummer under MDKK 4,0. I disse tilfælde er det sædvane at der aftales en fast pris eller en anden procentsats. Ligeledes er der mange tilfælde hvor sælger og mægler aftaler en incitamentstrappe.

Er der andre omkostninger end virksomhedsmægleren?

Ja, dine øvrige rådgivere kommer også til at skulle bidrage. Din revisor og din advokat vil - i større eller mindre omfang - medvirke i den afsluttende del af processen.

Det er derfor en god idé at inddrage, involvere og orientere revisor og advokat så tidligt som muligt. Men den reelle arbejdsindsats - og dermed omkostningen - fra disse, kan begrænses og placeres i den afsluttende del af salgsprocessen.

Tal med din virksomhedsmægler omkring den optimale inddragelse af de øvrige rådgivere. En dygtig mægler vil kunne spare dig for mange penge og sikre det gode samarbejde mellem dig, dine rådgivere samt køber og købers rådgivere.

Her kan du læse advokaternes eget bud på hvornår og hvordan de helst vil inddrages.

Hvor lang tid tager det at sælge en virksomhed?

Der er ikke direkte sammenhæng mellem en virksomheds størrelse, transaktionssummen og den tid det tager at gennemføre en transaktion. Naturligvis vil en kompleks ejerledet virksomhed kræve mere arbejde og mere tid end den simple virksomhed uden væsentlig ejerafhængighed.

Det kan være en opslidende og udmattende proces at “være til salg”. Vores holdning er derfor at salgsprocessen skal være så kort og effektiv som mulig.

Men det tager tid at forberede salgsprocessen. Det tager tid at indhente og få styr på alle relevante data, at udarbejde salgsprospekt, at etablere og vedligeholde datarum, at identificere det bredeste men mest relevante køberfelt, at sikre kontakt og gennemføre en ordentlig dialog med flest mulige potentielle købere samt at gennemføre management-præsentationer. Det tager også tid at udarbejde og forhandle LOI/termsheet, at gennemføre due diligence, at gennemføre afsluttende forhandlinger, at sikre den rigtige overdragelsesaftale og gennemføre signing og closing. Det tager i særdeleshed tid at starte forfra - igen og igen og igen…..

Forlang en proces hvor mægler AKTIVT afsøger alle relevante mulige købere. Dit salg af virksomheden må ikke ende med at bero på tilfældigheder.

Der skal gennemføres en aktiv og opsøgende proces hvor alle identificerede potentielle køberemner bearbejdes målrettet og effektivt. Samtidig annonceres virksomheden ofte til salg hvilket tiltrækker yderligere potentielle købere hvormed der gennemføres dialoger.

I den første lange del af processen kan mægler sikre hastigheden. Mægler skal sørge for at salget ikke “ligger stille” samt at der ikke er unødige ophold. Senere i processen er der flere interessenter og vi må acceptere ferier, tænkepauser, svar fra banken, behandlingstid i købers organisation etc.

Selv når vi tror vi har dialogen med den rette køber skal de opsøgende dialoger fortsætte - i det omfang en eventuel eksklusivitet tillader det. Et salg er aldrig endeligt eller “sikkert” førend der er gennemført closing.

Ikke to salgsprocesser er ens. Men det er sikkert at din mægler skal investere mange timer i processen. En ultrakort proces tager mindst 200 timers arbejde, en standardproces 400-600 timer og en lang og kompleks salgsproces endnu mere.

Et salgsforløb på samlet under 12 måneder bør tilstræbes. Det kræver en plan, en aktiv salgsindsats og et mæglerteam med de rigtige kompetencer, den fornødne erfaring, det rigtige netværk og det rigtige mindset.

Solgt eller gratis - er det så en god ide?

Svaret er stadig nej!

Ingen virksomhedsmægler bør/skal have en god forretning ud af at tage virksomheder til salg. Det skal først blive en god forretning når salget er gennemført.

Men din mægler skal up front betales et honorar der forpligter og sikrer dig den proces der får salget til at ske. Alternativet er en mægler der “går kold” når den første plan ikke lykkedes og når processen bliver svær og tidskrævende.

Det kan i værste fald få et eventuelt salg af din virksomhed til, at ende med at være en lottokupon på din mæglers opslagstavle.

Glædelig jul og godt nytår

2018 er ved at rinde ud og vi kan hos Faqtum M&A se tilbage på endnu et spændende år med høj aktivitet og mange nye og spændende bekendtskaber - både på partner-, køber-, sælger- og investorsiden.

Vi forventer travlhed til og med 31/12 og igen fra 1/1 hvor vi (på papiret) gennemfører årets første closing. Vi ser således frem til et spændende 2019.

Vi nåede ikke alt det vi gerne ville i 2018. Til gengæld nåede vi rigtig meget som vi ikke havde forestillet os eller have turdet gætte på. Både mængden af nye sager og afsluttede transaktioner har levet op til vores forventninger. Vi kan allerede nu se, at vi heller ikke kommer til at kede os i 2019.

I 2018 har vi arbejdet i alle dele af Danmark. Fra Bornholm til Esbjerg og fra Skagen til Gedser. Sagerne fordeler sig ligeligt med en lille overvægt vest for Storebælt. Vi har også været en del uden for landets grænser i jagten på den helt rigtige køber.

I 2018 har vi styrket os yderligere med flere kompetente kræfter på vores kontor i Kgs. Lyngby. Vi har indgået flere tætte strategiske samarbejder og også intensiveret samarbejdet med vores eksisterende partnere. I 2019 vil vi fortsætte væksten samt investere i samarbejdet med andre rådgivere. Vi tror på at man løfter bedst i flok og vinder på at stå skulder ved skulder.

Det er oftest de små og mellemstore ejerledede virksomheder vi møder på sælgersiden. Det passer os rigtig fremragende - vi elsker at møde modige danskere der har lagt mindst en hånd på kogepladen.

På købersiden fylder både de finansielle, de industrielle/strategiske og de arbejdende købere rigtig godt i landskabet. Ofte dukker der købere op vi ikke kunne have analyseret os frem til på forhånd.

Mængden af både sælgere og købere er stor. Der er adgang til finansiering og der bliver handlet virksomheder på et fair niveau som både købere og sælgere kan være tilfredse med. Vores krystalkugle står lidt uskarpt, men vi tør godt tro på at det gode marked holder igennem 2019 også.

Sluttelig ønsket om en glædelig jul og et godt og lykkebringende nytår til alle vores kunder og øvrige samarbejdspartnere.

Faqtum M-A CMYK-JUL02.jpg

Hejmdal privathospital købt

Hos Faqtum M&A møder vi mange ”arbejdende købere”. De fleste leder efter en god forretning, en tocifret forrentning med lavest mulige risiko, en virksomhed hvor de selv kan gøre en forskel og en virksomhed hvori de kan se sig selv i fremtiden.

Nogle er voldsomt utålmodige mens andre har al tid i verden. Nogle kommer fra store jobs og gode ansættelser og søger forandringer i en helt ny tilværelse med foden under eget bord. Andre har solgt deres tidligere virksomhed og er på jagt efter det næste eventyr…

Endelig er der nogle der - oveni alt ovenstående – søger en dybere mening. Nogle der vil gøre en forskel for andre end dem selv og deres nærmeste. Sådan en arbejdende køber var Katja Laut. Katja er ubetinget en af de mest elskværdige, kompetente, empatiske og målrettede købere vi har arbejdet sammen med. Vi ønsker Katja et kæmpe tillykke med medejerskabet og CEO rollen på Hejmdal Privathospital.

Vi er sikre på at Katja vil gøre en stor og positiv forskel for rigtig mange mennesker - herunder nogle af dem der trænger allermest.

Tak for et godt samarbejde. Vi er glade for at det fortsætter via arbejdet i Hejmdals bestyrelse hvor Faqtum partner Claus Vittrup Pedersen er indtrådt som formand.

Hejmdal.png

Carlsens Peberrod A/S solgt

Hos Faqtum M&A er vi altid glade når en virksomhed skifter hænder. Vores glæde bliver ikke mindre, når der er tale om en god gammel dansk ejerledet virksomhed der overgår til nye ejerleder-hænder.

Tillykke til både sælger og køber, til os der elsker peberrod og til Danmark med, at der stadig findes modige erhvervsfolk der tør placere begge hænder på kogepladen.

P.S. Salgsprocessen tog lige under fem måneder - fra start til slut. Det er hurtigt og ret unikt. Men med den rette fokus, den nødvendige indsats og det rigtige netværk kan det lade sig gøre. Køberne er derude...

CP.png