Når sygdommen rammer....

Igennem de seneste år har vi oplevet salgsforløb der alene har været initieret af sygdom. Når sygdommen rammer handler det mere om en hurtig proces og et "clean cut" end om multipler og earn-out.

Vi har alle prøvet når livet tager en drejning og ændrer på vores prioriteter. Det sker for mange når man møder “den eneste ene”, når man bliver forældre eller når alvorlig sygdom indtræder.

Vi kender sikkert alle en eller flere, der er “vendt tilbage til livet” efter alvorlig sygdom. Oftest med et helt ændret mindset, med ændrede prioriteter og med en lyst til at få mest muligt ud af livet mens man har det.

Det seneste år har vi medvirket i to konkrete salgsforløb hvor sygdom var den altafgørende årsag til salget. I begge tilfælde oplevede vi sælgere med en helt anden fokus og prioritering end hvad vi vanligvis oplever. Nedenfor vil vi beskrive de to forløb.

Sælger A’s historie:

I juni 2017 møder vi “Sælger A”. Sælger A har tidligere været igennem et uheldigt forløb med en virksomhedsmægler der - under påskud af “at have en køber” - havde lokket Sælger A ud i en salgsproces. Processen endte helt galt og Sælger A måtte rekonstruere sin virksomhed.

Sælger A beslutter herefter at virksomheden bestemt ikke skal sælges, at der skal skabes ro og at virksomheden skal tilbage på rette spor. Sælger A har derudover også - iøvrigt helt berettiget - mistet al tillid til virksomhedsmæglere.

Kort inden vi møder Sælger A får en af Sælger A’s nærmeste familiemedlemmer konstateret kræft. Udsigterne er dystre og sygdommen kræver megen opmærksomhed. Sælger A overvejer om virksomheden skal lukkes eller om der skal forsøges med endnu en salgsproces. Hensynet til de ca. 30 medarbejdere får Sælger A til at kontakte Faqtums CEO Kenneth Birkholm.

“Du skal prissætte virksomheden så den med sikkerhed bliver solgt!”

Første møde var ikke ubetinget positivt og de korslagte arme forblev korslagte en rum tid. Sælger A var ingenlunde interesseret i en ny dyr og tidskrævende salgproces - uden garanti for resultat. Sælger A sagde ordret; “I får ingen penge førend virksomheden er solgt - men I bestemmer selv prisen den skal sælges for”.

Vi prissatte - som vanligt - virksomheden realistisk og ambitiøst og igangsatte forberedelserne til salget. Inden vi nåede at tale med den første mulige køber bad Sælger A os om, at sætte (den interne og fortrolige) mindstepris ned med 30%.

Forløbet var ikke uden udfordringer. Sporene af den tidligere mislykkedes salgsproces og den efterfølgende rekonstruktion skræmte. Men vi kom i mål i løbet af 9 måneder og Sælger A fik en fair og rimelig pris for virksomheden. Endnu vigtigere kunne Sælger A nu koncentrere al sin opmærksomhed om noget der var vigtigere.

Sælger B’s historie:

I februar 2018 møder vi “Sælger B”. Sælger B har en lille og velkørende virksomhed i byggebranchen. Sælger B har selv fået konstateret alvorlig sygdom og fået en klar besked om, at hun har 2-12 måneder tilbage at leve i.

Det første møde tog 25 minutter og beskeden var klar; “sælg virksomheden - men det haster”. Udbudspris og mindstepris på virksomheden blev også aftalt på dette første møde. Fokus for Sælger B var - udover på hastigheden - helt klart på medarbejdernes fremtid.

“I skal finde en køber der vil behandle mine medarbejdere ordentligt”

Sælger B havde taget sine forholdsregler og indsat en god relation som direktør i selskabet - med fuld tegningsret. Sammen fik vi hurtigt samlet alt relevant materiale og lanceret virksomheden til salg via de traditionelle kanaler. Vi vidste dog at denne sag krævede en helt særlig - både risikovillig og handlekraftig - køber. En køber der kunne rykke ind med kort varsel, som ikke rystede på hånden og som ville sikre Sælger B tilpas ro i maven.

Nærmest ved et tilfælde fandt vi denne køber. Det var en “arbejdende køber” der havde henvendt sig på en helt anden case - i en helt anden størrelse og helt anden branche. Vores møde var en torsdag og allerede i weekenden mødtes køber med Sælger B. To uger senere var der gennemført en transaktion - samlet set et forløb på under fem uger. Prisen var rimelig og fair - under omstændighederne - men ingen tvivl om, at køber bliver belønnet for sin handlekraft og risikovillighed.

I august måned sover Sælger B stille ind. Det hurtige salg af virksomheden sikrede hende fem måneder hvor hun ikke skulle spekulere på medarbejdere, tilbud, kontrakter og igangværende entrepriser.

Når sygdommen rammer…

Vi ønsker ikke for nogen at de skal rammes af alvorlig sygdom. Men vi har forståelse for at prioriteterne ændres når det sker. Vi oplever heldigvis også at langt de fleste købere har samme forståelse og respekt - samt at de ikke forsøger at udnytte sælgeres sygdom til egen fordel.

Få henvendelser fra købere - uden at være til salg

Mange virksomhedsejere vil gerne sælge, men har - af forskellige årsager - ikke lyst til at "være til salg". Vi tilbyder nu en proces hvor virksomheden inviterer til dialog med købere - uden at være til salg.

Vi møder mange virksomhedsejere der egentlig gerne vil sælge virksomheden. De ønsker blot ikke at "være aktivt til salg". Det kan vi godt forstå - kunsten er blot at finde balancen således virksomheden stadig ender med at blive solgt.

Der er tre - måske fire - væsentlige grunde til, at virksomhedsejere ikke ønsker at være til salg på trods af, at de egentlig rigtig gerne vil sælge. Nedenfor vil jeg gennemgå de forskellige grunde samt give dem en kommentar:

“Vi vil gerne sælge - men vi vil ikke være til salg!”

Den første grund er hensynet til kunder, medarbejdere, leverandører og konkurrenter. Hvad sker der når/hvis nogen opdager at virksomheden er sat aktivt til salg? Vil medarbejderne blive utrygge og søge væk? Vil kunderne vælge en mere "stabil" leverandør? Vil konkurrenterne sprede falske rygter om årsagen til salg?

Fakta er, at frygten er større end konsekvensen såfremt det blev offentligt kendt, at virksomheden er sat til salg. Alligevel bør man køre en "lukket proces" hvor salgsforløbet holdes fortroligt og kun kendes af ganske få nøglepersoner. Det stiller krav til rådgiverne om at sikre anonymitet i forbindelse med annoncering og fuld fortrolighed i dialogen med mulige købere. Det er muligt at køre en proces hvor "offentligheden" først orienteres efter signing og closing.

“Det er bedre at blive købt end selv prøve at sælge!”

Den anden er troen på, at man opnår en bedre pris hvis ikke man selv viser ønske om at sælge. Vi kender alle den dygtige sælger. Ham eller hende der altid får ordren og opnår den bedste handel - netop fordi han/hun IKKE prøver at sælge noget. Ingen har lyst til at købe noget af en sælger og alle ved at en sælger altid kan presses i pris.

I teorien er det et bedre forhandlingsscenarie, at vente på den rige kinesiske køber. Ham der skal komme og tigge om lov til at købe virksomheden. Som i alle andre af livets faser kan man opnå en bedre "gevinst" når ikke man søger den aktivt. Til gengæld risikerer man også at gå tomhændet hjem eller brænde inde med sine varer...

“Hvad nu hvis salget ikke lykkedes?”

Den tredje er frygten for at sætte virksomheden til salg og så ende med at den ikke bliver solgt. Det er en valid grund der skal tages meget seriøst. Vi bruger meget tid på, at forberede sælgere mentalt på den opslidende proces det er at være til salg.

Jeg tror alle kan forholde sig til, at sætte sit hus til salg. Du skal holde huset pænt, rent og i ordentlig stand således du øger sandsynligheden for et salg til bedst mulige pris. Samtidig er du fokuseret på hvor du og familien skal bo efter huset er solgt. Du har måske allerede fundet jeres næste drømmebolig og har indstillet sigtekornet på det "nye liv". Stor vil skuffelsen være såfremt du og familien ender med at må blive boende i et hus du mentalt er flyttet ud af...

En salgsproces af en virksomhed KAN tage op til 24 måneder. Hos Faqtum er det vores klare målsætning, at vi, med en aktiv salgsproces og en fokuseret indsats, kan komme i mål på mellem 6 og 12 måneder. For at sikre størst mulig succesrate vælger vi også meget klart og ærligt, at fortælle sælger præcis hvad der kan lade sig gøre og til hvilken pris.

Vi gør alt for at sikre, at et salg kommer til at ske - så hurtigt som forsvarligt muligt. Alligevel ser vi sælgere der mister gejsten og motivationen igennem forløbet. Det er en situation vi godt kan forstå at sælgere ikke ønsker at ende i.

“Kom med køberen - så er vi klar!”

Hos Faqtum har vi skabt en “passiv salgsproces” hvor din virksomhed eksponeres over for mulige købere - UDEN at du sætter virksomheden aktivt til salg.

Det er en proces du skal vælge hvis du har kunnet nikke genkendende til en eller flere af ovenstående overvejelser. Fordelene er blandt andet;

  • Du går ikke 100% ud af det mentale spor hvor du hurtigt passerer “point of no return”.

  • Din virksomhed bliver ikke lagt ned i en salgsmodningsproces

  • Du får testet køber-interessen i din virksomhed - i en kontrolleret og fortrolig proces

  • Du skal ikke betale en formue for et forløb hvor der ikke er garanti for resultatet

Hvis du vil høre nærmere om den passive salgsproces - så kontakt Kenneth Birkholm på kb@faqtumma.dk eller på telefon 40 95 93 93.

Hvad er dit livs investering?

I Hørsholm sidder et meget synligt reklamebanner for en lokal ejendomsmægler. På banneret står der; "Hvornår har du sidst fået vurderet dit livs investering?". Mæglerens mål er naturligvis at få lov at vurdere Hørsholm-borgernes boliger. Reklamen har imidlertid fået mig til at overveje hvad "mit livs investering" er....

Er det den største økonomiske investering jeg har foretaget? Er det investeringen med det største økonomiske afkast? Er det den største følelsesmæssige investering? Er det den investering jeg har haft længst? Er det den jeg har brugt mest tid på eller….?

Det kunne være mit hus…

Det er jo tydeligvis det ejendomsmægleren forventer. Men jeg er i gang med mit tredje hus og det er sandsynligvis ikke det sidste… Bevares - der er bundet mange penge i huset, men det er jo en ret sikker “investering” og terminerne betragtes mest som en slags husleje kombineret med nedsparing.

Men det er mere sandsynligt at det er min virksomhed…

Min virksomhed har jeg foreløbig investeret 12 (ejerleder*)årsværk i. Jeg forventer at investere yderligere mindst 20 årsværk. Hele opsparingen røg i virksomheden år1 og undervejs er der investeret markant flere timer end hvad det økonomiske afkast har kunnet retfærdiggøre. Alt i alt får investeringen i virksomheden det seneste huskøb til at blegne… Men afkastet i form af arbejdsglæde og frihed trækker allerede nu det samlede resultat op.

*Alle iværksættere og ejerledere ved, at et årsværk for en virksomhedsejer ikke kan sammenlignes med et klassisk årsværk…

Næh, vent - det er selvfølgelig vores børn!

Det er nu lidt koldt og firkantet at betragte vores tre børn som en investering. Men det er jo økonomisk - og i særdeleshed følelsesmæssigt - den allerstørste investering jeg nogensinde har foretaget mig. Men det er også den bedste investering hvor jeg allerede har fået det investerede igen mange tusinde gange. Investeringen i børnene slår - både i størrelse og i forrentning - alt hvad jeg ellers har foretaget mig.

Mit hus ved jeg ret præcis hvad er værd. Jeg tror en ejendomsmægler får overordentlig svært ved at overraske mig her. Børnene er helt uvurderlige - jeg er dog klar til at sælge dem for “en krone mere end nogen er i stand til at skaffe”. Straks anderledes ser det ud med virksomheden… Hvad mon min virksomhed er værd - sådan rent teoretisk og ved et eventuelt salg i det nuværende marked…?

Dit hus og dine børn kan vi ikke hjælpe dig med. Til gengæld kan vi give dig et ret klart billede af din virksomheds værdi - det kræver blot at du giver en kop kaffe.

Du skal også selv være klar til salgsprocessen…

Det er de færreste virksomheder der er er klar til at blive solgt. Oftest skal der en modningsproces til for at sikre at virksomheden kan drives videre af andre. Denne proces kan også håndteres ved en god og lang overdragelses-fase.

Men før vi salgsmodner virksomheden, eller planlægger en lang overdragelse, skal du som ejer mærke godt efter om du selv er klar til et salg. Du skal mærke godt efter og vide præcis hvad du vil og også hvad du ikke vil. Du skal - meget gerne sammen med dine rådgivere - have helt styr på dine prioriteter, dine ønsker til involvering, det tidsmæssige aspekt, dine forventninger til transaktions-sum og -sammensætning etc.

At sælge en virksomhed er en stor beslutning, der kræver grundig forberedelse.

Når du, som virksomhedsejer træffer beslutning om at sælge din virksomhed, enten på baggrund af en kontakt fra en interesseret køber, eller på baggrund af din egen situation, ser vi ofte, at der fokuseres på de mere objektive kriterier i forhold til virksomheden. 

Eksempelvis værdien af virksomheden, hvor klar virksomheden reelt er til at en potentiel køber kan overtage den og forhandlingsgrundlaget for en finansieringsmodel. Alt sammen elementer som er væsentlige i forhold til at virksomheden, som aktiv, er i den bedst mulige stand for et salg (og det der for de fleste rådgivere er interessant, da det er salget af virksomheden der oftest udløser deres primære betaling).

Men, lige så vel, som det aktiv der skal sælges er i god stand, er det afgørende, at du som sælger er i ”god stand” til at gennemføre salget og overdragelsen.

Her tænkes ikke på at have sat sig grundigt ind i det, der generelt, benævnes som de 4 faser i et ejerskifte (1: Overvejelser før ejerskiftet, 2: Modning til ejerskifte, 3: Gennemførsel af ejerskifte, 4: Efter ejerskifte).

Dette betragtes som en grundlæggende forudsætning der behandles i den rådgivningsproces som leder op til et ejerskifte. Det at være i ”god stand” som sælger er, at være forberedt på de, til tider, hårde personlige omkostninger og den indsats der kan være i en ejerskifteproces.

Det er ikke usædvanligt at du som sælger passerer “point-of-no-return” hvor du mentalt og følelsesmæssigt slipper virksomheden. Når dette sker skal du være sikker på - og tryg ved - at der bliver gennemført et salg på et for dig acceptabelt niveau.

Det kan være afgørende for om udfaldet tipper ud til succes eller fiasko. Det der er værd at være opmærksom på er, at en investor ser på virksomheden som en investering, mens ejeren ofte ser den som mere, og en del af hvem man er.

En del af det at klargøre sig selv til et virksomhedssalg er derfor også at klargøre sig selv mentalt til processen. I forhold til selve ejerskifteprocessen vil det være et godt udgangspunkt at gøre sig klar, at:

  • Der VIL blive stillet spørgsmålstegn ved ALT

  • Det VIL blive krævet at ALT kan dokumenteres

  • Dine budgetter VIL blive udfordret

  • Der VIL blive stillet krav om at du objektivt kan dokumentere din forventede udvikling

  • Historikken KAN ikke undskyldes eller bortforklares

  • Dine dispositioner og din troværdighed VIL blive udfordret

På det personlige plan, møder vi oftest ejere der er sikre på, at de er i stand til at fokusere på den ordinære drift, mens processen afvikles. I de indledende faser af et ejerskifte er dette også tilfældet, men jo nærmere beslutningen om at sælge kommer på at blive til virkelighed, jo mere vil det komme til at fylde i bevidstheden.

Da det er langt fra alle virksomhedshandler der lykkes i første forsøg, er det derfor vigtigt at der sammen med rådgiveren bliver taget stilling til din involvering i processen.

Mange virksomhedsejere har et stort ønske om at være så tæt på processen som muligt og følge hver et skridt. Hvis du har tillid til din rådgiver og der er lavet klare aftaler om under hvilke betingelser en handel kan indgås, kan det dog være en stor fordel at vælge at blive involveret sent i processen.

Det vigtigste er dog, at DU føler dig komfortabel med processen, og har tillid til dem du vælger at rådføre dig med og at du sammen med dem også føler dig tryg ved at drøfte den mentale klargøring til et salg.

Vores erfaring fra snart rigtig mange virksomhedssalg er klar - den mentale påvirkning af "at være til salg" må og kan ikke undervurderes.

Godt gang i markedet - fortsætter i 2018

Mange sælgere kombineret med mange købere samt adgang til finansiering/kapital er lig med høj aktivitet. Men elementerne kan også føre til en direkte overophedning samt alt for høje forventninger der ikke kan indfries.

Der er ikke en præcis opgørelse af hvor mange virksomheder der hvert år skifter hænder. Men alle relevante kilder bekræfter, at den høje aktivitet - med køb og salg af virksomheder fra 2016 og 2017 - fortsætter her i 2018. 

Hvis vi ser på de kendte handler i 2017 - så ser vi en spændende tendens. 3 ud af de 4 solgte virksomheder blev afhændet til strategiske købere, dvs. andre virksomheder, eller konkurrenter, der kan tilføre de opkøbte virksomheder synergieffekter. De resterende salg er sket til finansielle investorer, typisk kapitalfonde. 

Af ovenstående handler er køberen i hele 54% af tilfældene udenlandsk. Det er en ny rekord og bekræfter udlandets store interesse i danske virksomheder.

Men statistikkerne medtager slet ikke de mange mindre handler der sker hvert eneste år. Der bliver hver eneste måned solgt både små og mellemstore virksomheder. Det er handler hvor køber ikke er en børsnoteret virksomhed eller en kapitalfond. Det er handler hvor køberen ofte er "en arbejdende køber" - altså en ny ejerleder. 

Det stærke marked i disse år skyldes gode makroøkonomiske forhold. Udviklingen i Danmark matcher udviklingen i det øvrige Europa. Også her blev 2016 og 2017 rekordår målt på antallet af gennemførte handler.

Analyser og statistik - både i Danmark og i Europa - baseres alene på de offentligt tilgængelige og indrapporterede transaktioner. Det vil sige oftest handler hvor en børsnoteret virksomhed eller en kapitalfond er involveret.

Det betyder også at statistikkerne baseres på handler med mellemstore og store virksomheder. Det er oftest virksomheder med en helt anden risikoprofil end en ejerledet virksomhed med 5-20 medarbejdere. Det er også virksomheder med markant bedre dokumenterede processer end man typisk har i en mindre ejerledet virksomhed.

Derfor kan statistikkerne være med til at sætte for høje forventninger op for en ejerleder. Når en analyse af gennemførte virksomhedshandler i Europa viser transaktioner med en multipel på 8-10 gange EBIT - så kan man foranlediges til at tro, at det er den multipel man selv kan sælge sin virksomhed til.

Det er det oftest ikke - MEN det betyder ikke at man ikke kan sælge sin virksomhed til en god og fair pris i et godt og aktivt marked.

Hvad er virksomheden værd?

Seniorrådgiverne fra Faqtum M&A mødes hver eneste uge med både købere og sælgere. I et varmt og aktivt marked er der ekstra mange af begge slags. Langt de fleste har en god, sund og realistisk forventning til en fair handel - når det rette match findes. Men vi møder også urealistiske sælgere med alt for høje forventninger og urealistiske og urimelige købere der tror en god og sund virksomhed kan "stjæles".

Det er ikke "sælgers marked" eller "købers marked" - det er et fair og aktivt marked! Vores mål er altid at finde den rigtige og fair pris. Det kræver at vi starter med at blive enige om hvad der er sket og hvad der vil ske de kommende år.

Målet med en virksomhedshandel er at både køber og sælger får en god og fair handel. Det kræver en ærlig og vel struktureret proces hvor der er både åbenhed og rimelighed i alt hvad der gøres.

Egentlig er det ikke så svært at blive enige om værdien af virksomheden - ej heller betingelserne i en transaktion. Dette vel at mærke når vi først er blevet enige om nedenstående fire ting:

  • hvordan ser resultaterne ud for de seneste 3-5 år
  • hvilken værdi har aktiverne
  • hvordan vil omsætning, omkostninger og resultat udvikle sig i indeværende og de kommende år
  • hvilke risici er der for køber forbundet med prognosen for de kommende år

At få et klart billede af historikken kræver mere end bare en online-adgang til erhvervsstyrelsen. Oftest skal der normaliseres hvilket kan betyde at der reelt har været skabt en markant højere eller lavere indtjening end tallene umiddelbart viser. Jo mere styr der er på virksomheden og jo færre ting der skal "forklares" jo bedre.

Sælger har ofte et billede af, at aktiverne er markant mere værd end den bogførte værdi. Det er vigtigt at huske på at aktiverne ofte blot er et middel til at skabe den fremtidige omsætning og indtjening og at det er denne fremtidige omsætning og indtjening der reelt er penge værd. Der er naturligvis undtagelser herfor idet nogle brancher/virksomheder er voldsomt anlægstunge og hvor aktiverne spiller en større rolle i prissætningen.

Prognosen/budgettet for de kommende år er altid en spændende øvelse. Der kunne skrives mange linjer om de argumenter både køber og sælger fremfører omkring hvorfor budgettet er urealistisk højt eller lavt. En væsentlig difference mellem købers og sælger forventninger til fremtiden kan oftest forhandles på plads i en earn-out model.

Risici er der mange af - flere end sælger tror og færre end køber hævder. Vi finder de rigtige og de væsentlige og vi eliminerer så mange som muligt undervejs. Den samlede risiko udtrykkes i en rente og er med til at fastsætte den kurs hvortil køber den forventede fremtidige indtjening.

Sværere er det ikke - kontakt os på 69 91 85 30 hvis du vil have en snak om køb eller salg eller en håndsrækning til processen. Vi stiller gerne op - gratis og uforpligtende - til en snak om hvad din virksomhed, eller den virksomhed du overvejer at købe, er værd.

At starte egen virksomhed er benhårdt – men jeg ville gøre det igen!

Jeg siger ofte at jeg har verdens bedste job. Jeg bevæger mig rundt i hele Danmark og møder landets modigste og mest spændende mennesker. Jeg møder sælgere der har bygget både små, store og kæmpestore virksomheder. Jeg møder mennesker der har satset alt og er lykkedes. Undervejs har de ofte slået sig og er blevet slået længere tilbage end start. Men de har rejst sig igen og har kæmpet videre.

Virksomhedsejerne er modige danskere der har lagt mindst en hånd på kogepladen og er blevet selvstændige. Deres historier er spændende, inspirerende og lærerige. Køberne jeg møder er enten magen til - eller på vej til at blive det. Nogen er allerede lykkedes med den/de første virksomheder mens andre er på vej ud på deres allerførste eventyr.

I disse dage er det 10 år siden jeg selv blev selvstændig. Billedlig talt forlod jeg den varme trygge stol foran pejsen og gik ud i uvejret for at rejse et telt. Uvejret viste sig at være den værste orkan i mands minde og teltet fløj da også fra mig flere gange. Det er i øvrigt også 10 år siden jeg fyldte 40 år....

I dag står teltet flot og jeg kan se tilbage på 10 spændende år. Nogle gange var eventyret lidt for spændende og ofte savnede jeg den varme trygge stol foran pejsen. Jeg tænkte en gang imellem på hvor meget lettere det ville have været, at blive selvstændig før vi fik børn, købte dyr ejerbolig og fik rigtig mange forpligtelser. Men så tænkte jeg på al den erfaring jeg ville have manglet hvis jeg var blevet selvstændig som 20-årig.

Apropos erfaring - så tænker jeg tit på, at alle medarbejdere burde have prøvet livet som selvstændig. Det skaber en helt anden respekt for budgetter og for brug af penge. Derudover giver livet som selvstændig - målt på sygedage - et markant bedre helbred.

"Mon det er dem med det bedste fysiske helbred der bliver selvstændige - eller får man automatisk et bedre helbred af at blive selvstændig...?"

Jeg har ikke altid delt opfattelsen af, at Danmark er verdens bedste land at være iværksætter i. Mængden af regler, indberetninger og bureaukrati kan tage gnisten fra enhver. Alene at ansætte den første medarbejder er så administrativt tungt at man overvejer at forblive ”enkeltmandsvirksomhed”. Der er ikke mange fradrag for alle de mange penge og timer man investerer. Til gengæld er der kontant afregning første gang virksomheden giver overskud.

Retfærdigvis skal jeg nævne, at det de seneste år er blevet både nemmere og mere attraktivt at være både iværksætter og virksomhedsejer. Det tilskriver jeg i høj grad den nuværende regering og i særdeleshed vores altid begejstrede erhvervsminister.

 "Jeg oplever Brian som den mest erhvervsvenlige erhvervsminister i mange år". Faqtum CEO Kenneth Birkholm om Erhvervsminister Brian Mikkelsen

"Jeg oplever Brian som den mest erhvervsvenlige erhvervsminister i mange år".
Faqtum CEO Kenneth Birkholm om Erhvervsminister Brian Mikkelsen

Men hvor er det fantastisk at skabe en virksomhed. Hvor er friheden skøn - og stærkt vanedannende - og hvor er det tilfredsstillende når projektet lykkedes.

De fleste forældre kan nævne en lang liste med ulykker, begrænsninger, genvordigheder og økonomiske trængsler der følger med når man bliver forældre. Samtidig stråler lykken ud af deres øjne og de slutter altid med at understrege, at det at blive forældre er det største og bedste der nogensinde er overgået dem. Virksomhedsejere har det ofte på præcis samme måde - dog først når "barnet" er blevet selvhjulpent.

Jeg møder i disse år rigtig mange ansatte topledere der drømmer om at få foden under eget bord. Mit råd til dem er at springe helhjertet ud i det. Jeg ville selv gøre det igen - næste gang markant klogere.

Tak for de første 10 år til købere, sælgere, partnere og kollegaer - jeg ser frem til de næste 10 år.

Sælg din virksomhed nu - prisen bliver aldrig bedre

Vi mæglere siger, at det er nu virksomhederne skal sælges - hvis man altså går i salgstanker. Det er nu der er købere og finansiering i markedet og salgspriserne varierer mellem "fair" og "rigtig gode". Selv med høj fremtidig indtjening vil det tage mange år at tjene de samme penge ved fortsat drift.

Men passer det eller er vi mæglere bare ude i eget ærinde? Vores gode kollega Henrik Schrøder fra Schrøder Translink A/S har belyst regnestykket bag en transaktion.

Hvis du går i tanker om at sælge din virksomhed, så skal du gøre det nu. Multiplerne og indtjeningen har aldrig været højere. Det bliver ikke bedre.

Sådan siger mange af os virksomhedsmæglere. Vi har naturligvis også en interesse i at sige sådan, for vi lever af, at virksomheder bliver omsat. Men er det nu også rigtigt hvad vi siger?

Spørger du din revisor, vil han måske sige, at du med de nuværende gode konjunkturer ligeså godt kan vente , for der er udsigt til at tjene gode penge også i de kommende år. Men din revisor har måske også en interesse i at beholde dig som kunde...

"Og så har du jo stadig virksomheden, som du så kan sælge til den tid." 

Holder argumentationen og regnestykket? Det har Henrik Schrøder regnet lidt på. 

Henrik oplever - ligesom os andre - at der generelt er mange købere og meget kapital i markedet netop nu. Blandt andet er der mange kapitalfonde, der skal have investeret den kapital de har rejst hos deres investorer indenfor en bestemt tidsfrist. 

Kan det alligevel betale sig at holde på virksomheden f. eks. seks år endnu, inden man sælger, hvis den gode indtjening varer ved. Det afhænger af om man regner rigtigt, og om forudsætningerne holder.

Først regnestykket

De fleste virksomheder vurderes i dag med udgangspunkt i virksomhedens EBITDA (EBITDA er driftoverskuddet før renter, skat og afskrivninger). Er EBITDA-multiplen 6 og virksomhedens EBITDA DKK 10 millioner, bliver Entreprise Value (EPV = virksomhedens værdi på gældfri basis) DKK 60 millioner. Er nettorentebærende gæld DKK 5 millioner, bliver aktieværdien DKK 55 millioner. 

Antager vi, at virksomheden har afskrivninger på DKK 1,5 millioner om året, er virksomhedens EBIT (driftoverskud før renter og skat) DKK 8,5 millioner. Har virksomheden renter på DKK 0,75 millioner, er virksomhedens resultat før skat DKK 7,75 millioner. Heraf skal der betales ca. DKK 1,7 millioner i skat, hvorefter virksomhedens resultat efter skat bliver ca. DKK 6 millioner.

Sælger skal med andre ord vente i ca. 9 år – med samme årsresultat – for at have de samme DKK 55 millioner hjemme, som virksomheden ville kunne indbringe i aktiepris ved et salg i dag.

Forklaringen er, at det er EBITDA, der ofte anvendes ved en fastsættelse af en virksomheds værdi, mens det ”kun” er nettoresultatet efter skat, renter og afskrivninger, der kan føres op i holdingselskabet.

Så forudsætningerne.

Regnestykket forudsætter, at virksomheden fremdeles i ni år frem har god indtjening. Det kan være tilfældet, hvis virksomheden har en relativt ung leder og ejer. Men i mange generationsskifte-modne virksomheder er ejeren kommet op i årene. Er det en mindre virksomhed, der er afhængig af ejerens initiativ og engagement, er det ikke sikkert, at ejeren har kræfter til at ”holde dampen oppe” de næste 6 år.

Selvom der ikke er udsigt til en lavkonjunktur, kan der komme mindre dyk i indtjeningen fremover. Nogle brancher vil blive ramt hårdt af teknologiske forandringer, kunder vil forsvinde, ligesom der kan opstå kapacitets- og leveringsproblemer mv., så forventningen om, at virksomheder kan holde det nuværende indtjeningsmæssige niveau de næste 6 år, er i mange tilfælde behæftet med stor usikkerhed.

At man så fortsat har virksomheden om 6 år, er så ikke det samme som, at man til den tid har et stort aktiv. Er virksomhedens indtjening begyndt at falde, kan det måske blive vanskeligt at sælge virksomheden om 6 år i et marked, hvor priserne på virksomheder måske også er faldende.

Dertil kommer, nævner Henrik Schrøder, at der er en del investorer og virksomhedskøbere, der er blevet opmærksomme på, hvor let en virksomhed i en branche kan blive disruptet. De vil i stigende grad forlange en risikopræmie, når de køber virksomhed, på det grundlag. 

Ovenstående artikel er skrevet af Carsten Steno og er bragt på hjemmesiden LEDER IDAG

Kontakt til New York baserede investorer

Faqtum arbejder tæt sammen med Kapitalbørsen. Kapitalbørsen har siden 2010 arbejdet med kapitalfremskaffelse og finansiering til danske virksomheder og har medvirket til at formidle over DKK 400 millioner – primært fra danske private investorer, investeringsselskaber, banker, Vækstfonden, EKF m.fl.

Et nyt initiativ fra Kapitalbørsen skal i 2018 og 2019 sætte fokus på investeringskapital fra private investorer på den amerikanske østkyst – blandt andet via deltagelse i konferencer, opdyrkning af netværk m.v.

Vi tilbyder sammen med Kapitalbørsen, at introducere danske virksomheder for nogle af de mere end 70 private investorer i New York-området vi allerede har kontakt til. Formålet er at tiltrække international kapital til globalisering.

Carsten Færge fra Kapitalbørsen deltager den 16. maj i konferencen ”Equity Forum 2018” i New York med henblik på at drøfte investeringsmuligheder med de ca. 150 tilmeldte investorer.

Fokus i forhold til investorer i New York er danske virksomheder med:

  • et færdigt produkt med et globalt potentiale
  • et årligt vækstpotentiale på 15-20%
  • et forventet omsætningspotentiale på mere end DKK 150 millioner
  • potentiale til etablering i USA (salgskontor/produktion)
  • en overvejelse om fremtidig IPO gennem en børsnotering
  • kapitalbehov på ikke under DKK 10,0 millioner

De primære industrier, der har interesse blandt New York-baserede investorer er transport/distribution, healthcare og life science, industriprodukter, retail- & consumerprodukter, energi-relateret (miljø-)teknologi og cleantech.

Virksomheder, der ønsker at få sin case med ”i tasken” til New York den 13.-17. maj får:
a. indledende afklaringsmøde om forretningsgrundlag
b. udarbejdelse af kort onepager om forretningsgrundlag, perspektiv, kapitalbehov m.v.
c. materiale til konference-deltagere (kort omtale af hver virksomhed)
d. individuelle møder i New York med relevante investorer for din virksomhed
e. individuel afrapportering efter møder/konferencen

Deltagende virksomheder betaler et fast honorar for ovenstående på DKK 10.000 ex. moms.

Tag gerne direkte kontakt til Carsten Færge på mail cf@kapitalbørsen.dk eller på telefon 21 64 76 12 såfremt du vil høre mere om ovenstående.

 

Hvad er en gazellepris værd?

Det er flot at blive kåret til gazelle. Det er rigtig flot at modtage gazellepriser flere år i træk. Det er en anerkendelse for kraftig vækst - samtidig med at der ikke er blevet skabt regnskabsmæssigt underskud. Men en gazellepris gør ikke nødvendigvis din virksomhed mere værd.

Diskussionen om gazelleprisens værdi er ikke ny. Tilbage i 2010 diskuterede jeg emnet med børsens daværende chefredaktør Leif Beck Fallesen. Jeg anerkendte vigtigheden af vækst - men jeg syntes at prisen tilgodeså yngre/nystartede virksomheder. Jeg forsøgte at slå et slag for de virksomheder der præsterede solidt på et højt niveau år efter år.

Alt andet end vækst er middelmådighed og afvikling.
— Leif Beck Fallesen, tidl. chefredaktør Dagbladet Børsen

En gazelle er en virksomhed, som i løbet af fire regnskabsår hvert år har haft positiv vækst og samlet set mindst fordoblet omsætningen over de fire år. Hvis virksomheden ikke opgiver omsætning i sit regnskab, beregnes væksten på baggrund af bruttoresultatet. Det betyder således at en nystartet virksomhed oftest ENTEN bliver gazelle ELLER lukker igen.

Gazelleprisen er vigtig - men vi mangler en anderkendelse af de selskaber der “får togene til at køre om natten”...
— Kenneth Birkholm, virksomhedsmægler

Ofte, når jeg skal vurdere en virksomhed, oplister sælger de mange positive ting der - i sælgers optik burde tale for en højere prissætning. Det er typisk argumenter som:

  • Der er et stort potentiale for den rigtige køber...
  • Hvis vi ansatte to sælgere...
  • Vi siger nej til en del ordrer...
  • Vi har betalt alt for meget i løn/husleje/indkøb etc...
  • Vores aktiver er markant mere værd end de er bogført til...
  • Vi kunne tjene mange flere penge hvis vi ville...
  • Vi har tjent rigtig gode penge før 2008...
  • Vi blev kåret til gazellevirksomhed i 20XX...

Af ovenstående er der både valide og ikke valide argumenter. Det handler oftest mest om tal, om normalisering, om udviklingen i markedet, om kunderne, om medarbejderne, om produktet, om brandet og så lidt mere om tal. Det er udviklingen i tallene der har kastet en gazellepris af sig. Men det er også udviklingen i tallene der bestemmer virksomhedens værdi!

De tal der sikrer en gazellepris kan også være med til at øge virksomhedens værdi. Men det er tallene og ikke gazelleprisen der skaber værdien. En virksomhed kan sagtens tidligere have modtaget både en og to gazellepriser UDEN at det påvirker værdien i dag.

Det ændrer ikke ved, at vækst er vigtigt for dansk erhvervsliv, at gazelleprisen er både rigtig og flot samt at vi også fortsat skal rose og anerkende vækstvirksomhederne. MEN vi skal også huske de gode solide virksomheder der præsterer højt men ikke bliver gazeller SAMT at en gazellepris i sig selv ikke øger værdien.