Birkevang Stue- & Havecenter solgt

IMG_1103.JPG

Birkevang Stue- og Havecenter blev etableret i 1972. Johnny og Ulla købte virksomheden i 1992 og har således drevet virksomheden i mere end 27 år. Birkevang er nu solgt til Billigblomst.

Gennem årene er Birkevang “blomstret op” til at være en kendt, anerkendt og særdeles veldrevet virksomhed. Virksomheden har de seneste mange år været drevet med både vækst og overskud - senest i 2018 hvor både omsætning og indtjening toppede. I 2018 blev Birkevang Stue- og Havecenter ydermere kåret til ”Årets Planteskole 2018”.

Johnny og Ulla har derfor virkelig forstået “at stoppe på toppen” og kan nu se frem til et velfortjent otium. Billigblomst har allerede fire store og velkørende butikker i Jylland - nu kan Sjællanderne se frem til den første billigblomst på denne side af Storebælt.

Faqtum har været rådgiver for sælger og den fulde salgsproces har taget 12 måneder. Stort tillykke til både sælger og køber.

Få afstemt forventninger INDEN salgsprocessen igangsættes

Depositphotos_56143473_xl-2015.jpg

Det næst-værste du kan gøre som virksomhedsejer er, at starte salgsprocessen af din virksomhed for sent.

Det værste du kan gøre er, at igangsætte salgsprocessen på forkerte forudsætninger!

En salgsproces er oftest en lang og opslidende rejse. Det kræver fokus, opmærksomhed og det tærer på kræfterne at drive sin virksomhed igennem en salgsproces. Mentalt er man som ejerleder ved at “slippe” sin virksomhed. Samtidig er man i gang med at forberede sig mentalt på tiden efter at virksomheden er solgt.

Nogle virksomhedsejere ender derfor i en situation, hvor de ender med - tvunget eller frivilligt - at acceptere et bud langt fra de oprindelige forventninger. En situation man bør gøre alt for at undgå. Det gøres bedst ved at få skabt så realistiske forventninger som muligt - INDEN salgsprocessen igangsættes. Forventningerne skal derudover afstemmes mellem sælger og samtlige af sælgers involverede rådgivere.

Vi må gerne være ambitiøse - så længe vi har en realistisk forventning omkring hvilket niveau en virksomhedshandel kan ende på…

Det er ikke kun forventningerne omkring salgsprisen der skal afstemmes. Det er også sammensætningen af salgsprisen, balancen ved overtagelse, kommunikationen - både internt og eksternt, tiden efter overdragelsen etc.

Prioriteterne skal være klare og kommunikerede - også selv om de sandsynligvis ændrer sig undervejs…

Vores oplevelse er at virksomhedsejere oftest er realistiske omkring et salg af virksomheden. Det er vigtigt at denne realisme understøttes og fastholdes.

Der er naturligvis tilfælde hvor en virksomhedsejer bliver positivt overrasket eller svært skuffet. I begge tilfælde er det desværre ofte grundet misinformation fra (sikkert velmenende) rådgivere. Måske en virksomhedsmægler der virkelig ønsker sig et salgsmandat, måske en revisor der ikke har lyst til at miste en klient eller måske bare en rådgiver der ikke har den fornødne erfaring med køb og salg af virksomheder.

Vores erfaring er at man som rådgiver kommer rigtig langt med at sige sandheden. Ingen af os er naturligvis forpligtet over evne eller erfaring og ingen af os har en krystalkugle. Men ofte handler det om en frygt for at sige et tal der potentielt skuffer en virksomhedsejer. Men tro os når vi påstår, at skuffelsen er langt nemmere at bearbejde nu fremfor efter et to år langt og opslidende salgsforløb.

Kontakt os på info@faqtumma.dk eller på 69 91 85 30 hvis vi skal hjælpe med at afstemme dine forventninger.

Når der er flere købere end sælgere...

Depositphotos_84245874_xl-2015.jpg

I første kvartal af 2019 blev der i Europa handlet virksomheder for DKK 1.110 milliarder. Det var 30% mindre end samme periode i 2018. Der blev i første kvartal af 2019 registreret 2.600 handler på tværs af Europa. Det var et fald på 10% i forhold til 2018.

Det var ikke mangel på købere eller likviditet der var årsagen til opbremsningen. Det var alene manglende salgsemner der var årsagen. Tallene fra andet kvartal af 2019 foreligger endnu ikke, men det er vores opfattelse at aktiviteten er steget og ligger på niveau med 2018 (læs eventuelt denne artikel i Berlingske omkring aktiviteten i markedet).

Der er fortsat meget stor likviditet og mange købere - både arbejdende industrielle/strategiske og finansielle - i markedet. Til gengæld er der længere og længere mellem de attraktive opkøbsmuligheder.

Det betyder at der oftest er mange interesserede købere i spil når virksomheder sættes til salg. Det betyder også at flere og flere købere igangsætter en aktiv købsproces frem for at vente på at de mest egnede selskaber sættes aktivt til salg.

På enkelte sager har vi op imod 50 potentielle købere der er reelt interesserede. Heriblandt er der rigtig mange der ikke har evnen og viljen til at indgå i den aktuelle transaktion. Evne og vilje kan dække over mange ting. Mange købere kan i sidste ende ikke skaffe den fornødne finansiering - primært grundet manglende egen kapital. Alle købere vil som udgangspunkt gerne købe billigst muligt (hvilket jo er helt naturligt) og/eller ønsker en transaktion hvor de kan vente med at betale til pengene er tjent. På trods herfor er de danske købere - helt generelt - både fair, rimelige og fornuftige. Enkelte er helt galt afmarcherede - disse sorteres hurtigt fra.

Når vi nærmere os opløbet er der sjældent mere end en håndfuld købere i spil. Alle øvrige er sorteret fra (primært grundet manglende evne og/eller vilje) eller har selv konstateret at matchet ikke var optimalt. I denne sidste fase skal du som køber fremstå mere attraktiv end “konkurrenterne”. Det kan du gøre ved at tilbyde køber en mere attraktiv handel, en smidigere proces, en højere pris, større sikkerhed, bedre mavefornemmelse etc.

Gode råd til købere

  • Hav styr på finansiering og i særdeleshed din egen økonomiske formåen

  • Allier dig med gode rådgivere - og brug dem

  • Søg råd og rådgivning til processen hos sælgers mægler

  • Spørg ind til hvad der er vigtigst for sælger (det er ikke altid prisen)

  • Behandl sælger og sælgers livsværk med stor respekt

  • Prioriter hastigheden i dit første indikative bud og i processen generelt

  • Ram skiven første gang - alternativt kan du risikere at blive dømt helt ude

  • Forlang eksklusivitet ved tiltrædelse af LOI

Gode råd til sælgere

  • Mærk godt efter i maven - hvad er vigtigst nu

  • Hold dine rådgivere opdaterede om dine tanker

  • Erkend og respekter at en køber kan/skal/vil gøre ting anderledes end du har gjort

  • Forsøg ikke at lade dine følelser dømme eller bortdømme en mulig køber

  • Udvis empati og sæt dig selv i købers sted

  • Lad være med at blive grådig!

Juli viste sig markant bedre end sit rygte

Sommer2019.jpg

August er startet og vi kan gøre status på en god juli måned. To handler blev gennemført/afsluttet (vores to "ældste" sager fra hhv. april 2018 og juli 2018), rammen blev sat om yderligere en handel (købsproces startede i april 2019) og fire nye spændende virksomheder har bedt os starte salgsprocessen. Se den opdaterede liste over emner til salg her.

Vi fik også klemt velfortjente ferier ind til hele Faqtum teamet - så nu står vi toptrimmede og vanvittig motiverede klar til et spændende H2.

Derudover blev der drukket kaffe og holdt konstruktive og gode møder med en del potentielle købere og sælgere. Det er stadig vores opfattelse at der er rigtig godt gang i markedet for køb og salg af danske virksomheder. Den opfattelse deles af mange - herunder af Berlingske i denne artikel.

Faqtum M&A styrker partnerkredsen

SA.jpg

Det er med stor glæde at kunne annoncere at Sebastian Arnstedt er tiltrådt som senior rådgiver og partner i den voksende stab hos Faqtum M&A.

Sebastian spiller en særdeles vigtig rolle i Faqtum M&As fortsatte vækst og konsolidering som den foretrukne virksomhedsmægler for små og mellemstore - primært ejerledede - danske virksomheder.

Sebastian er en markant profil, med en mangeårig og bred erfaring med alt fra startups til børsnoteringer - faktisk har Sebastian taget en af sine egne startups hele vejen til børsen.

Velkommen til Sebastian. Vi har fået et stærkt medlem til vores team - til glæde for både kollegaer, kunder og samarbejdspartnere.

Undgå at sælge for billigt...

Bankerot.jpg

At sælge virksomheden for markant mindre end hvad man som ejer mener den er værd - det er et uønsket scenarie.

Det undgår du bedst ved:

1) At have et realistisk billede af hvad virksomheden reelt er værd.
2) Sørge for at virksomheden altid fremstår i god og salgsmoden stand.
3) Slå til og sælge mens det går godt og køberne er der. Prisen er en helt anden den dag du er tvunget til at sælge.

Det realistiske billede

At have et realistisk billede af ens egen virksomheds værdi er vigtigt. Det kan du få ved at få udarbejdet en virksomhedsvurdering. Du kan få en indikation fra din revisor eller holde et kaffemøde med Faqtum M&A. Alternativt kan du selv tilegne dig viden omkring vurderingsmodeller og følge udviklingen i reelle handelspriser. Pas på ikke at tro på alt det positive og ignorere det negative. Læs eventuelt mere om vurdering og prissætning i denne artikel fra juni 2018.

Virksomheden skal være i god stand

Du har sikkert hørt det et utal af gange; “virksomheden skal altid være i god form og klar til salg”. I virkelighedens verden er det bare markant nemmere sagt end gjort. Der er mange andre ting der skal fokuseres på - herunder den daglige drift.

Men ikke desto mindre så er det sandt - altså det med at virksomheden altid skal være salgsklar. Pludselig kan køberen banke på døren eller pludselig kan sygdom eller uheld kræve at processen igangsættes. Pludselig kan ejeren og virksomheden stå i den situation, at virksomheden skal vurderes i den nuværende stand.

“Det kæmpestore uindfriede potentiale” er ikke meget værd i en virksomhedshandel. Ligeledes er det dyrt ikke at have styr på ansættelseskontrakter, samarbejdsaftaler og tilladelserne fra det offentlige. Det store overskud der forsvandt på “ikke driftsrelevante omkostninger” bliver svært at forsvare i forhandlingerne.

Der er ting man kan forklare og retfærdiggøre i dialogen med køber - men der er også ting køber ikke med rimelighed kan forventes at skulle anerkende og acceptere. Det nemmeste er at sørge for, at der altid er “orden i penalhuset”.

En gennemgang af virksomheden - en såkaldt “vendor due diligence” - inden en salgsproces påbegyndes, kan være en rigtig god investering. Det svarer til at lade en byggesagkyndig gennemgå dit hus inden det sættes til salg. Så finder du alle K1’ere, K2,ere og K3’ere og kan udbedre disse (=salgsmodning) inden du skal holde åbent hus.

Slå til når muligheden er der

Mange sælgere har rigtig svært ved at tage beslutningen om at starte en salgsproces eller at slå til når/hvis muligheden for et salg dukker op. Det kan der være mange årsager til - i prioriteret rækkefølge ser vi oftest disse:

  1. Ejeren er ikke mentalt klar.

  2. Ejeren frygter at starte en salgsproces der potentielt ikke lykkedes.

  3. Ejeren mener ikke at køber vil betale den rigtige pris (se ovenfor).

  4. Ejeren kan ikke afse tiden til at gå ind i en salgsproces.

Der er en håndfuld andre argumenter som vi også møder. Men det er ovenstående fire som vi oftest oplever som den blokerende faktor for at komme videre med salget af virksomheden.

For nogle virksomhedsejere er blokeringen så stor at de aldrig kommer i gang med salgsprocessen. Alternativt sker det først når sælger - grundet alder, helbred eller økonomi - er tvunget til at sælge. Men så er det reelt for sent at gennemføre den gode handel. Virksomheden kan ende med at blive solgt til markant mindre end hvad sælger forventede og markant mindre end hvad der var muligt tidligere.

Frequently Asked Questions

Depositphotos_61989025_xl-2015.jpg

Da vi i 2008 besluttede navnet FAQtum, var vi bevidste om, at vi skulle give ejerlederne svar på nogle vigtige spørgsmål.

"Hvad er min virksomhed værd? Kan den sælges? Hvor lang tid tager det? Hvad er min rolle undervejs og bagefter?"

Disse og mange flere spørgsmål besvarer vi hver eneste uge rundt omkring i Danmark.

Men vi får også andre gode spørgsmål - nogle af dem har vi samlet her nedenfor:

Kan det bedre betale sig at beholde virksomheden frem for at sælge?
Det korte svar: Ja, ofte!
Det lidt længere svar: For langt de fleste virksomheder vil det økonomisk være en bedre forretning at beholde virksomheden 4-5 år frem for at sælge den. Der er brancher og typer af virksomheder der helt naturligt er undtaget herfor. Vores gode kollega, virksomhedsmægler Henrik Schrøder, skrev en længere artikel herom i april 2018 - den kan du læse her.

Kan alle virksomheder sælges - blot prisen er rigtig?
Det korte svar: Nej!
Det lidt længere svar: Der er virksomheder der ikke kan sælges og overdrages til en ny ejer. Det drejer sig oftest om virksomheder hvor den nuværende ejer er helt vital for virksomheden. Ligeledes er der virksomheder hvor der intet er at sælge. I disse tilfælde skal ejeren oftest hjælpes til en kontrolleret nedlukning.

Hvornår på året er det bedst at sætte virksomheden til salg?
Det korte svar: Salgsprocessen skal påbegyndes når sælger er klar - helt uagtet dato og tid på året.
Det lidt længere svar: En salgsproces tager ofte op til 12-18 måneder - det er således mindre vigtigt i hvilken måned processen påbegyndes.

Er salget af en lille virksomhed nemmere end en stor?
Det korte svar: Nej, faktisk nogle gange markant sværere.
Det lidt længere svar: Ved salget af en større virksomhed er der oftest erfarne og professionelle folk på begge sider af bordet. Der findes ofte en fair og rimelig løsning, idet både køber og sælger er i stand til at rykke sig både halve og hele millioner. Ved en lille virksomhed er det ofte både en køber og sælger, der aldrig har prøvet processen før. Få hundrede tusinde kan have stor betydning og være afgørende, for at finansieringen kan lykkedes, eller at pensionen kan række.

Siger I nogle gange nej til at sælge en virksomhed?
Det korte svar: Ja, det gør vi ret tit.
Det lidt længere svar: Den vigtigste samtale vi har med en sælger, er den indledende behovsafstemning. Vi fortæller ejeren, hvad vi tror der kan lade sig gøre. Er ejerens forventninger markant højere end vores vurdering - så er det bedre, at vi takker pænt nej til opgaven. Der er også enkelte tilfælde hvor vi takker nej, da vi ikke har tillid til validiteten af sælgers informationer.

Oplever I sælgere eller købere der fortryder et salg eller køb?
Det korte svar: Nej.
Det lidt længere svar: I sagens natur kan en transaktion ikke gøres om. Der er handlet en brugt genstand, og den kan hverken returneres eller byttes. Det giver derfor ikke mening at fortryde. Men det er vigtigt at både sælger og køber er godt forberedt og godt rådgivet i processen - ellers kan der nemt opstå elementer eller situationer, som man helst havde undværet.

Får I ikke selv lyst til at investere i de gode virksomheder?
Det korte svar: Jo, det sker ret tit.
Det lidt længere svar: Jo mere “lækker og spændende” vi synes en virksomhed er, jo nemmere har vi ved at sælge den - og vi synes faktisk alle “vores” virksomheder er attraktive. Men vi holder os fra selv at investere i de virksomheder, som vi hjælper til et salg. Dette er der mange årsager til - den primære er, at sælger ikke må være i tvivl om, at vi går efter den bedst mulige transaktion.

Har du et spørgsmål du går og pusler med, så tøv ikke med at sende det til os på info@faqtumma.dk - så vil en af vores erfarne senior rådgivere svare dig.

Med hvad så med varelageret - det er da ikke med i prisen, vel?

Depositphotos_1289753_xl-2015.jpg

Langt de fleste virksomhedsejere har rigtig godt styr på resultatopgørelsen. Til gengæld kniber det nogle gange med balancen (altså den i regnskabet).

Det har ikke den store betydning i den fortsatte drift hvor ejeren skal beholde virksomheden. Men det kan godt være med til at skabe forvirring og uklarhed i en salgssituation hvor selskabet - og dermed balancen - skal overtages af en køber.

Denne artikel handler ikke om værdisætning af virksomheden. Det er en selvstændig og kompleks øvelse som vi har skrevet en del artikler omkring. Denne artikel handler om at forstå sammenhængen imellem - og forskellen på - virksomhedens værdi og det beløb der ender på sælgers bankbog.

Når en virksomhed sælges så spiller sammensætningen af balancen en meget stor rolle. Både i værdisætningen og i særdeleshed i den del af værdien som sælger kan forvente lander i holdingselskabet. Billedlig talt er virksomheden en maskine. Maskinen har en værdi der primært hænger sammen med den omsætning og indtjening maskinen kan generere i fremtiden.

Værdien af det samlede selskab – uafhængigt af om selskabet er finansieret af egenkapital eller fremmedkapital – kaldes også entreprise value, og for at finde værdien af egenkapitalen må man så fratrække den rentebærende gæld.

I praksis korrigeres det provenu, som en sælger af et selskab modtager for aktierne, for ovenstående, således at eksempelvis et betydeligt banklån reducerer provenuet. Omvendt er det med frie likvider.

Mange virksomhedsejere overraskes over dette, eftersom det forventes, at køber med overtagelsen af selskabet også overtager den gæld, der er i selskabet. Men korrektionen for nettorentebærende gæld er helt rimelig. For det første vil prisen mange gange være baseret på selskabets driftsindtjening, enten EBIT (resultat før renter) eller EBITDA (resultat før afskrivninger), og dermed er der ikke taget hensyn til, hvordan selskabet er finansieret.

Men for nogle sælgere starter forvirringen langt tidligere. Vi oplever ofte at sælger ikke har et opdateret og realistisk billede af selskabets balance. Lån ydet af holdingselskabet indgår mentalt som egenkapital og den fulde værdi af varelageret - uagtet der er leverandørgæld - forventes tillagt salgsprisen.

Vi skal undgå at sælger bliver negativt overrasket sent i en salgsproces. Derfor fokuserer vi, allerhelst sammen med sælgers revisor, på en tidlig gennemgang af selskabets balance. Herunder en gennemgang af hvor stor en del af virksomhedens værdi sælger står tilbage med efter et gennemført salg.

Finansieringen af et ejerskifte kan indeholde mange aktører

Depositphotos_130673398_xl-2015.jpg

Når de små og mellemstore virksomheder skifter ejer - så kan finansieringsløsningen variere meget.

De industrielle købere har ofte adgang til fuld finansiering via eksisterende kilder. De arbejdende købere kan ende med en kombination af egenfinansiering, bank, Vækstfond, sælgerfinansiering og ekstern funding.

Lånemarkedet er i dag langt mere end den klassiske bank og udviklingen bevæger sig hastigt i en retning hvor de store bankers klassiske erhvervsmarked udfordres. Udviklingen skyldes både den restriktive udlånspolitik i bankerne, de mange penge i samfundet og den disruption der i disse år præger markedet for finansiering.

Et helt nyt lånemarked har længe været undervejs og udviklingen tager mere og mere fart. Vi forstår naturligvis bankernes behov for et rimeligt rentespænd, en afdækning af risiko og at de krav der stilles til kapitaldækning er blevet vanskeliggjort med de strammere regler på både nationalt og europæisk plan. Men når bankerne stadig går med livrem og seler og koncentrerer sig om at låne penge til de erhvervskunder der ikke har behovet - og dermed tilbydes lave renter - så sker der en unødig vanskeliggørelse for investorer, såvel private som industrielle der har et finansieringsbehov til sunde og udviklende initiativer.

Vi deltager ofte i møder med danske banker i forbindelse med finansiering af en konkret transaktion. Også her oplever vi skræmmende ofte en så restriktiv, firkantet og fastlåst kreditpolitik, at det er lettere og mere attraktivt for køber at vælge en alternativ finansieringsform.

Til bankernes forsvar skal nævnes, at vi ser tegn på opblødning og at dygtige erhvervsrådgivere ind imellem får håndbåret sager igennem systemet. Men det er desværre lige præcis en kreativ, kompetent og modig medarbejder der skal til for at styre uden om de restriktive og firkantede kreditpolitikker.

“Retfærdigvis skal det nævnes at mange banker - og rådgivere - er meget løsningsorienterede og strækker sig langt, indenfor de rammer der gælder, for at få transaktionen til at lykkedes. Jyske Bank er vores absolutte favorit!”

Tommelfingerregler

Der er ikke to sager der er ens. Men det er muligt på forhånd, at rådgive købere omkring hvad de kan forvente henholdsvis i banken og hos Vækstfonden.

I banken kan du som køber forvente at blive mødt af følgende ramme:
• Egenkapitalfinansiering 40-50 pct.
• EBITDA gearing maksimalt 3-4
• Tilbagebetaling over 4-5 år
• Soliditet inklusiv akkvisitionsgæld på +25 pct.

Hos Vækstfonden er det nedenstående ramme der kan forventes:
• Vækstfonden kan løfte op til 50 pct. af den samlede finansiering
• Egenfinansiering skal udgøre mindst 20 pct.
• Tilbagebetaling over 6-7 år

Kombinationen med banken og Vækstfonden er rigtig stærk og giver køber nogle åbenlyse fordele: 1) En mere tålmodig og langsigtet långiver, på dele af finansieringen, er med til at skabe et stærkere finansieringsfundament 2) Virksomheden undgår at buen “spændes for hårdt” i banken 3) Samarbejdet med to långivere, som ikke er i konkurrence, øger fleksibiliteten for virksomheden 4) Fastholdelse og størst muligt ejerskab hos køber - hvormed udvanding undgås.

Både i banken og hos Vækstfonden kan du som køber forvente, at der vil blive set grundigt på både den virksomhed der købes samt på dig som køber. Såfremt sælger bidrager til den samlede løsning - oftest via sælgerfinansiering - kan det være netop den brik der får puslespillet til at falde på plads.

Hvad er sælgerfinansiering?

Behovet for sælgerfinansiering opstår som udgangspunkt, fordi køber ikke selv kan løfte hele finansieringen, og ved mange mindre virksomhedshandler finansierer sælger en ikke ubetydelig del af finansieringen. Sælgerfinansiering indgår tit i handler, hvor det er en arbejdende køber (MBI), der erhverver virksomheden.

Sælgerfinansiering kan have flere formål, for eksempel at tilfredsstille banken og Vækstfonden. Hvis banken skal medvirke med en større del af finansieringen og der er et stort element af goodwill i virksomhedens pris, forventer banken, at sælger tror så meget på konstruktionen, at han tør lade en del af salgssummen blive stående i virksomheden. Afhængig af virksomhedens størrelse, soliditetsgrad med videre forventer banken typisk, at sælger medvirker med omkring 10-20 procent af finansieringen.

Sælgerfinansiering optræder ofte i to former, enten en earn-out og/eller en kredit på betalingen af salgssummen. Ved earn-out er sælgerfinansieringen variabel og afhængig af virksomhedens resultater i de kommende år. Sælgerfinansiering i form af kredit er typisk forrentet og uden bankgaranti, men er til gengæld ikke afhængig af, hvordan virksomheden klarer sig fremover.

Grundlæggende må parterne opnå enighed om, hvad vilkårene er på finansieringen - og tage stilling til rentetillæg svarende til risikopræmie.

Øvrig funding

Nogle gange er banken/Vækstfonden/Sælgerfinansiering ikke tilstrækkeligt ELLER ikke den optimale løsning for køber. I Danmark er der stadig et vis forbehold ved at søge væk fra traditionel finansiering. Men i løbet af de seneste år har lånemulighederne i Danmark gennemgået en radikal udvikling og har især fået fart med den globale digitalisering. Teknologien – sammen med ny lovgivning – betyder også, at vi i 2019 går en tid i møde, hvor fintech-virksomheder kommer til at rykke ved finansmarkedet.

De mange penge i samfundet, kombineret med den lave rente, betyder at der er masser af penge der kan lånes. Vel at mærke af sunde og veldrevne virksomheder og til en konkurrencedygtig rente. De bagvedliggende långivere er både private og virksomheder der søger en bedre forrentning af deres risikovillige kapital.

Når vi hos Faqtum taler med disse nye långivere, så er budskabet klart:

“vi mangler ikke penge at låne ud - vi mangler gode virksomheder at låne pengene ud til. Det må meget gerne være i forbindelse med ejerskifter….”

Tag fat i os hos Faqtum hvis du søger rådgivning omkring finansiering. Vi vil sandsynligvis sende dig videre til vores gode samarbejdspartnere i banken, hos Vækstfonden og hos den seriøse del af de nyere og mere alternative långivere.

Gør virksomheden salgsklar - selvom den ikke skal sælges

Depositphotos_64752399_xl-2015.jpg

Vi ved præcis hvordan en køber eller en investor vil vurdere din virksomhed. Vi ved derfor også hvilke tiltag, du kan gøre allerede nu, der vil øge værdien af virksomheden.

Lad os bistå dig med at gøre de rigtige ting allerede nu - så står du markant bedre når du på et tidspunkt beslutter at sætte virksomheden til salg.

Virksomheden bør altid være i god form

Du har sikkert hørt det et utal af gange; “virksomheden skal altid være i god form og klar til salg”. I virkelighedens verden er det bare markant nemmere sagt end gjort. Der er mange andre ting der skal fokuseres på - herunder den daglige drift.

Men ikke desto mindre så er det sandt - altså det med at virksomheden altid skal være salgsklar. Pludselig kan køberen banke på døren eller pludselig kan sygdom eller uheld kræve at processen igangsættes. Pludselig kan ejeren og virksomheden stå i den situation, at virksomheden skal vurderes i den nuværende stand.

“Det kæmpestore uindfriede potentiale” er ikke meget værd i en virksomhedshandel. Ligeledes er det dyrt ikke at have styr på ansættelseskontrakter, samarbejdsaftaler og tilladelserne fra det offentlige. Det store overskud der forsvandt på “ikke driftsrelevante omkostninger” bliver svært at forsvare i forhandlingerne.

Der er ting man kan forklare og retfærdiggøre i dialogen med køber - men der er også ting køber ikke med rimelighed kan forventes at skulle anerkende og acceptere.

Mængden af risici har direkte effekt på prisen

Målet med en virksomhedshandel er at både køber og sælger får en god og fair handel. Det kræver en ærlig og vel struktureret proces hvor der er både åbenhed og rimelighed i alt hvad der gøres.

Egentlig er det ikke så svært at blive enige om værdien af virksomheden - ej heller betingelserne i en transaktion. Dette vel at mærke når vi først er blevet enige om nedenstående fire ting:

  • hvordan ser resultaterne reelt ud for de seneste 3-5 år

  • hvilken værdi har aktiverne

  • hvordan vil omsætning, omkostninger og resultat udvikle sig i indeværende og kommende år

  • hvilke risici er der for køber forbundet med prognosen for de kommende år

At få et klart billede af historikken kræver mere end bare en online-adgang til Erhvervsstyrelsen. Oftest skal der normaliseres hvilket kan betyde at der reelt har været skabt en markant højere eller lavere indtjening end hvad tallene umiddelbart viser. Jo mere styr der er på virksomheden - og jo færre ting der skal "forklares" - jo bedre.

Gør alt det rigtige - allerede nu

Faqtum tilbyder en proces hvor vi hjælper dig med at optimere værdien af din virksomhed. Det er en proces du kan gennemføre helt uagtet om du ønsker at sælge nu, om et par år eller aldrig. Processen kræver en indsats fra din side - men det bliver til en bedre timeløn end alt hvad du ellers foretager dig.

  • Vi udarbejder en vurdering af din virksomheds værdi netop nu

  • Vi mødes 5-6 gange de næste 12 måneder

  • Vi fortæller dig præcis hvilke tiltag du skal fokusere på - og i hvilken rækkefølge

  • Vi fortæller dig værdi-effekten af de aftalte tiltag

  • Vi opdaterer vurderingen af din virksomhed efter 12 måneders forløb

Kontakt Senior rådgiver Claus Vittrup på cvp@faqtumma.dk eller på 20 75 72 63 hvis du ønsker en dialog om ovenstående proces.


Planen for et opkøb bør være strategi frem for lotteri

Depositphotos_1853135_xl-2015.jpg

Rigtig mange potentielle købere vil gerne købe virksomhed. Kun ganske få har en klar strategi og en aktiv proces.

Med kun ganske få virksomheder officielt til salg, er der behov for en klar strategi og en aktiv proces. Mange virksomheder kan købes - mange sidder endda og venter på henvendelsen fra den rigtige køber. Alligevel viser Faqtums analyser, at kun ganske få købere har en plan og en strategi for kontakt til mulige opkøbsemner.

Kontakt sælgerne - det virker!

Der er mindst 23.000 små og mellemstore danske virksomheder der skal skifte ejer de kommende år. Kun et fåtal er officielt sat til salg. Det betyder at rigtig mange ejere ender med at brænde inde med deres virksomhed. Mange virksomhedsejere sidder og venter/håber på opringningen fra køberne. Kontakten fra en seriøs køber kan være præcis den løftestang der får sat gang i processen.

Når først sælger - måske udløst af en aktiv køber - er kommet i gang med processen, så er der oftest ingen vej tilbage. Det betyder at det enten lykkedes at gennemføre et salg til den aktive køber eller at kontakten bliver starten på en åben salgsproces.

Mere strategi og mindre lotteri

Sælgere skal være klar inden virksomheden sættes til salg. Både ejer og virksomhed skal være klar til processen. Det samme gælder for købere - der skal være en plan og en strategi. Hvilke emner skal kontaktes? Hvorfor er det netop disse emner? Hvordan skal de kontaktes? Hvordan skal emnerne værdisættes? Hvilken synergi kan der opstå - på omkostningssiden og på salgssiden? Hvor meget tid skal der anvendes på processen og hvem skal involveres?

Det kan være en rigtig god idé at få en rådgiver til at gennemføre de indledende dele af processen. Det giver en række fordele:

  • I kan bevare anonymiteten og skal ikke give jer til kende over for potentielle sælgere

  • I får en markant fordel i den indledende dialog om prissætning

  • I kan screene en stor mængde virksomheder

  • I kan få etableret dialog med flere mulige sælgere samtidig

  • I kan bevare fokus på driften af jeres eksisterende virksomhed

Ved køb af virksomhed kan I forlange en forrentning af investeringen på mellem 14 - 33 %. Jo bedre I gør jeres forarbejde jo bedre bliver forrentningen af investeringen også.

Fortæl jeres rådgivere - og alle andre der gider at lytte - at I er på opkøbsjagt. Kontakt de større virksomhedsmæglere og fortæl om jeres ønsker (her kan I registrere jer i Faqtums køberdatabase) og sæt eventuelt en rådgiver i gang med at screene markedet for hvilke virksomheder der kan købes i jeres marked.

Kontakt Senior rådgiver Claus Richter på cr@faqtumma.dk eller 28 40 70 00 hvis I ønsker et møde og en dialog om en aktiv købsproces.

Mange købere til få sælgere...

I første kvartal af 2019 er der i Europa blevet handlet virksomheder for DKK 1.110 milliarder. Det er 30% mindre end samme periode i 2018. Der er i første kvartal af 2019 registreret 2.600 handler på tværs af Europa. Det er et fald på 10% i forhold til 2018.

Det er ikke mangel på købere eller likviditet der er årsagen til opbremsningen. Det er alene manglende salgsemner der er årsagen.

Der er fortsat meget stor likviditet og mange købere - både arbejdende industrielle/strategiske og finansielle - i markedet. Til gengæld er der længere og længere mellem de attraktive opkøbsmuligheder.

sold out stamp.jpg

Det betyder at der oftest er mange interesserede købere i spil når virksomheder sættes til salg. Det betyder også at flere og flere købere igangsætter en aktiv købsproces frem for at vente på at de mest egnede selskaber sættes aktivt til salg.

Mange virksomhedsejere brænder inde med virksomheden....

Adskillige undersøgelser påviser igen og igen, at et rekordstort antal danske ejerledede virksomheder burde skifte hænder.

Antallet varierer fra undersøgelse til undersøgelse - men det mest troværdige er et niveau omkring 23.000 virksomheder. Disse virksomheder besidder rigtig meget viden og kompetence og omfatter samlet set op imod 400.000 private danske arbejdspladser.

Rigtig mange af disse virksomheder ender med at lukke. Nogle af dem fordi de - grundet størrelse og/eller kompleksitet - ganske enkelt ikke kan overdrages til og drives af andre. Andre ender i en ufrivillig nedlukning. Årsagerne ser vi nærmere på nedenfor. Bundlinjen er dog allerede nu ret klar og tydelig;

“Nogle virksomhedsejere kommer til at brænde inde med deres virksomhed. Dette på trods af at de egentlig gerne ville have haft solgt OG at der var potentielle købere til virksomheden.”

Vores gode råd til køberne - både de arbejdende, de industrielle og de finansielle - er ganske enkelt;

“Gå aktivt på jagt efter disse modne opkøbsvirksomheder. Nogle gange er det den konkrete henvendelse fra en seriøs køber der sætter gang i processen.”

For nogle virksomhedsejere vil det være anden gang de misser muligheden for at sælge virksomheden. Første gang var i perioden omkring 2007-2008 hvor der var købere på banen men hvor ejeren ikke var helt klar.

Pludselig gik markedet i stå, køberne var væk og al fokus skulle rettes mod at trimme virksomheden og styre igennem en årrække med afgrundsdyb krise. Den gang havde ejerne både alder, helbred og økonomi til at fortsætte en årrække i virksomheden - det har de ikke længere.

Hvorfor er det så at de ikke bare får sat gang i salget af virksomheden? Det skyldes primært nedenstående årsager:

  • Det er for besværligt og for dyrt at foretage ejerskifte

  • Nuværende ejer er - af forskellige årsager - ikke klar til at igangsætte en salgsproces

  • Økonomien ved at fortsætte synes bedre end ved et salg

Nedenfor vil vi uddybe de tre årsager. Dette bliver så kortfattet som muligt, men suppleres med links til relevante artikler.

Besværligt og dyrt at foretage et ejerskifte

Udover de svære personlige og professionelle spørgsmål der skal håndteres, så er der for nogle virksomheder også store skattemæssige udfordringer. Dette er den direkte årsag til, at mange større familieejede virksomheder ender med at sælge til den store udenlandske fond - fremfor at lade familievirksomheden blive på danske hænder. Det skrev Jørgen Mads Clausen, ejer og bestyrelsesformand i Danfoss A/S, en læsværdig kronik om i Jyllandsposten den 8. januar 2019.

Skatter og afgifter spiller også en rolle ved salget af den mindre virksomhed. Manglende rettidig “holdingselskab struktur” og “genvundne afskrivninger på aktiver” er blot nogle af de elementer der kan gribe forstyrrende ind i et virksomhedssalg.

Endelig oplever vi også at udgifterne til rådgivere - virksomhedsmægler, revisor og advokat - holder virksomhedsejere tilbage fra at igangsætte en salgsproces. Du kan læse mere om disse omkostninger her.

Ejer er ikke klar til at igangsætte en salgsproces

Den største årsag til de manglende ejerskifter skyldes ejerledernes egne blokeringer og forestillinger. Disse er skyld i den ofte meget lange (og nogen gange for lange) modningsproces og kan groft set opdeles i følgende områder:

  • Vi vil gerne sælge - men vi vil ikke være til salg

  • Det er markant bedre at blive købt end at prøve på at sælge

  • Frygten for at starte en salgsproces der potentielt ikke lykkedes er for stor

  • Det er mit barn og mit livsværk - hvad sker der med navnet, logoet, medarbejderne etc.

  • Det er min identitet og mit liv - hvad skal jeg foretage mig hvis ikke jeg har min virksomhed

  • Ingen kan forstå hvor meget virksomheden er værd

Vi har tidligere skrevet artikler om dele af ovenstående. Denne artikel fra 2018 opsummerer på de øverste tre bullets. Det ER en modningsproces og det er kun virksomhedsejeren selv der kan tage beslutningen om at påbegynde salget af virksomheden.

For økonomisk velkørende virksomheder kan den gode økonomi være en direkte blokering. Sælger har et velpolstret holdingselskab, en privatøkonomi i topform og solide pensioner der venter. Sælger kommer ikke til at gå sulten i seng og er ikke økonomisk afhængig af salget. Hvorfor så opgive identiteten og livsværket - med mindre der venter et attraktivt alternativ.

For økonomisk mindre velkørende virksomheder kan økonomien også være begrænsende for en salgsproces. Salgsprisen på virksomheden er ikke høj nok til at sikre sælger resten af livet. Ingen vil betale for det kæmpestore ikke realiserede potentiale og den månedlige direktørløn kommer til at mangle i privatøkonomien.

Det kan være urimelig svært for sidstnævnte ejer, at skulle acceptere at virksomhedens værdi er markant lavere end forventet. I enkelte tilfælde har ejeren ikke råd til at skille sig af med virksomheden. I andre tilfælde synes sælger blot ikke det er rimeligt at skulle sælge til den værdi som markedet vil betale.

Det bringer os naturligt videre til den næste hovedårsag….

Økonomien ved at fortsætte synes bedre end ved et salg

“Hvis du går i tanker om at sælge din virksomhed, så skal du gøre det nu. Multiplerne og indtjeningen har aldrig været højere. Det bliver ikke bedre.”

Sådan siger mange af os virksomhedsmæglere. Vi har naturligvis også en interesse i at sige sådan, for vi lever af, at virksomheder bliver omsat. Men er det nu også rigtigt hvad vi siger?

Spørger virksomhedsejeren sin revisor, vil han måske sige, at ejeren med de nuværende gode konjunkturer ligeså godt kan vente , for der er udsigt til at tjene gode penge også i de kommende år. Men revisoren har måske også en interesse i at beholde en god kunde...

Holder argumentationen og regnestykket? Det regnede virksomhedsmægler Henrik Schrøder på i april 2018 - den artikel og det regnestykke kan du læse her.

Der er som bekendt ikke en facitliste for hvorledes en virksomheds værdi beregnes. Der er mange tommelfingerregler og beregningsmetoder - det kan du læse om her - men ikke to virksomheder er ens. Den rigtige pris er den som køber vil betale og som sælger vil acceptere.

Men ofte må sælger acceptere en lavere pris end hvad han umiddelbart finder rimelig. For tit er sandheden at sælger “bare kunne fortsætte i 4-5 år” og så have tjent de samme penge.

Hvad så nu?

Mange virksomheder og arbejdspladser står til at gå tabt de kommende år. Det er en udfordring for både virksomhedsejere og arbejdstagere. Men det er også en kæmpe samfundsmæssig udfordring der skal tages langt mere seriøst end i dag. Rundt om i landet gøres tiltag - som her hvor Struer og Holstebro Kommuner investerer i at skabe ejerskifter - men der savnes en overordnet, velkoordineret strategi og indsats for området.

Som virksomhedsmæglere glædes vi - af helt åbenlyse årsager - hver gang det lykkedes at skabe en transaktion. Men glæden skyldes ikke kun udsigten til et succes-fee. Den skyldes også, at det er lykkedes at overlevere en virksomhed til en ny generation, at det er lykkedes at fastholde nogle arbejdspladser og at der er tilført ny energi, ny motivation og nye kræfter til en dansk ejerledet virksomhed.

Undervurder ikke den "arbejdende køber"

Depositphotos_7349622_xl-2015.jpg

Der er mange købere i markedet. Aviserne skriver oftest om de "industrielle/strategiske købere" - altså virksomheder der køber andre virksomheder. Disse udgør naturligvis også langt størstedelen af de købere der ender med at gennemføre opkøb. Dernæst hører offentligheden mest om de “finansielle købere” - oftest fonde der gennemfører større opkøb.

Men i markedet for køb af “små og mellemstore virksomheder” er der er en købergruppe der ikke må hverken glemmes eller undervurderes. Det er de "arbejdende købere" - oftest en eller flere privatpersoner, der - via holdingselskaber - køber virksomheder hvor de selv indtræder som ejerledere.

Med fare for at kønsdiskriminere kan vi hos Faqtum tegne et ret præcist billede af denne køber:

Vi møder en pæn og veluddannet mand i midten/slutningen af 40'erne. Han er leder på højt niveau i en større dansk eller international virksomhed. Børnene er ved at være i en alder hvor der er mere fritid. Marathonløbet, Ironman konkurrencen eller deltagelsen i "La Marmotte" er vel gennemført. Hustruen har godt gang i sin egen karriere, der er lidt guld på kistebunden, netværket er stort og det samme er adgangen til finansiering…

(Vi har også mødt den arbejdende køber i kvindelige udgaver SAMT i versioner hvor køber kommer fra et salg af hele eller dele af den virksomhed de tidligere har deltaget i).

For denne type køber er drømmen om egen virksomhed stor. At få foden under eget bord er det næste store mål og der investeres gerne penge og 10-15 år i at udvikle den helt rigtige virksomhed.

Den arbejdende køber HAR oftest taget beslutningen om at købe virksomhed. Det betyder at der mentalt - og måske endda også fysisk - er checket ud af funktionærlivet. Der er måske endda også sat en bagkant for hvornår der skal være gennemført et køb af en virksomhed.

Denne beslutning betyder at den arbejdende køber ofte er langt mere målrettet, fokuseret, fleksibel og løsningsorienteret i sin jagt på et opkøb. Dette i direkte modsætning til den industrielle/strategiske køber der, på trods af udsigten til krydssalg og synergi på omkostningssiden, ikke har samme motivation for at gennemføre et opkøb. Den industrielle/strategiske køber har jo allerede en virksomhed der skal drives.

Rejsen mod et køb for den arbejdende køber

Første skridt på rejsen er at finde det rette match mellem køber og virksomhed. Køber vil oftest fokusere på fremstillingsvirksomheder der har eget produktsortiment eller måske rene handelsvirksomheder. Det er i denne type virksomheder køber bedst vil kunne bruge sine erfaringer som leder, sit store professionelle netværk og sit handelstalent som købmand.

Meget små virksomheder, hvor den nuværende ejer er specialist, vil ofte fravælges i første omgang. Men den arbejdende køber er tit meget fleksibel og ser muligheder i flere typer virksomheder og i flere brancher.

Næste skridt er at finansiere et køb af den rette virksomhed. Der vil oftest være tale om en "fuld overtagelse" og et "clean cut" idet den "arbejdende køber" skal overtage den rolle, og tilhørende gage, som den nuværende ejer har. Vores erfaring er, at den arbejdende køber, ved hjælp ef egne midler, netværk, Vækstfonden og en god bankforbindelse, kan få finansieret selv ret store transaktioner. I nogle tilfælde er det en mindre grad af sælgerfinansiering der får regnestykket til at gå op.

Vi tager den arbejdende køber meget seriøst og har de seneste år haft fornøjelsen af, at arbejde sammen med seriøse arbejdende købere utallige gange. Det betyder, at vi både har deltaget i opkøb sammen med arbejdende købere samt solgt virksomheder til samme købergruppe.

“Jeg tror ikke han har forstået virksomheden - han sidder og kigger ind i den der skærm hele tiden”….

Citat fra en ældre ejerleder der netop havde solgt til en ny ejerleder

Hænderne over hovedet - på en mandag!

Depositphotos_9842350_s-2015.jpg

Denne uge er startet med en "signing & closing". Økonomisk er det en af de mindste vi har medvirket i. Alligevel er det en af dem hvor hænderne kommer længst op over hovedet.

Faqtum M&A mødte sælger første gang i januar 2018. En anden mægler havde, efter et 12 måneder langt forløb, kastet håndklædet i ringen og sælger stod med uforrettet sag.

Det var ikke "kun" en virksomhed der skulle sælges - det var en livsstil. Den nye ejer skulle sandsynligvis flytte fysisk adresse samt til at leve sit liv helt anderledes. Det var derfor en virksomhed med kun ganske få købere.

Sælger var ved at realisere sin "næste drøm" og havde begrænset tid til rådighed. Virksomheden var prissat urealistisk højt. Det duer generelt ikke - og slet ikke ved en virksomhed som denne.

Forløbet hos Faqtum kom til at vare 14 måneder hvilket er længere end vi bryder os om. Det har været et forløb med mange udfordringer, mange blindgyder og mange stunder hvor sælger har været tæt på at opgive.

Det er ikke en af vores spidskompetencer at give op. Derfor er det en ekstra fantastisk og god fornemmelse at det nu er lykkedes.

Stor ros til vores kollega Annika Overgaard Jespersen - uden hendes vedholdenhed og kreativitet var vi ikke kommet i mål.

Der er mindst 23.000 lignende virksomheder der venter....

Kemi, tillid, empati OG FORBEREDELSE er vigtige ingredienser for en handel

I et salg af en stor virksomhed behøver køber og sælger ikke at kunne lide hinanden. I et salg af en lille eller mellemstor virksomhed spiller kemi til gengæld en væsentlig rolle. I disse tilfælde kan virksomhedsmægleren gøre en afgørende forskel.

Depositphotos_21186975_xl-2015.jpg

I en transaktion med en stor virksomhed spiller de personlige relationer mellem køber og sælger ikke så væsentlig en rolle. Oftest vil driften af virksomheden være lagt i hænderne på medarbejdere og ansat ledelse, direktion og bestyrelse. Ejeren/ejerne er ikke nødvendigvis en vital del af virksomheden eller den daglige ledelse. Ligeledes er værdien af virksomheden i højere grad baseret på regnskabs- og nøgletal og dokumenterede resultater og positioner.

Anderledes er det ofte med små og mellemstore virksomheder. Her udgør ejeren/ejerne oftest den daglige drift og spiller en vital rolle. Dokumentationen kan være mindre fyldestgørende og usikkerheden større. Det betyder at en køber er afhængig af, at kunne få overdraget al den viden og erfaring der i dag er placeret hos nuværende ejer. Men arbejdet med den gode kemi starter langt tidligere….

Inden sælger møder potentielle købere skal sælger være forberedt:

  • Sælger skal være blevet bibragt et realistisk billede af virksomhedens værdi

  • Sælger skal forstå hvad der skaber virksomhedens værdi

  • Sælger skal have et billede af hvordan en køber vil opleve sælgers virksomhed

  • Sælger skal anerkende de risici en køber med rimelighed vil påpege

  • Sælger skal være mentalt forberedt på købers naturlige tvivl og skepsis

  • Og forstå at ovenstående ikke er angreb, kritik eller forsøg på at presse pris…

Ovenstående er en del af den opgave en virksomhedsmægler skal varetage - meget gerne flankeret af sælgers øvrige rådgivere.

Prøv at forestille jer, at en dygtig rådgiver havde forberedt deltagerne i “Løvens Hule” på de reaktioner Løverne ville komme med - i særdeleshed i forhold til valuation og risici…

Inden købere møder sælger skal disse også være forberedt:

  • Køber skal være vurderet for evne og vilje til at indgå i en transaktion på de aftalte vilkår

  • Køber skal forstå sælgers situation og kunne mobilisere empati omkring denne

  • Køber skal anerkende de resultater der allerede er skabt

  • Køber skal forstå at risiko er noget der deles mellem sælger og køber

Vores erfaring er at det første møde mellem sælger og den potentielle køber ofte er helt afgørende for resten af processen. Jo bedre forberedt både køber og sælger er - jo bedre chance er der for at kemien og tilliden indtager rummet. Dermed øges også chancen for at det lykkedes at gennemføre en transaktion.

Når en sælger - lang tid inden den første potentielle køber kommer til “management præsentation” - skal redegøre for de ultimative go- eller no-go betingelser, så er rammen oftest ret firkantet. Dårlig kemi mellem køber og sælger gør sælger endnu mere firkantet mens god kemi åbner op for helt nye muligheder.

Revisorer: Sikkerhed er vejen til lån i banken

Mulighed for at stille sikkerhed og en positiv driftsindtjening over en årrække er nøglen til finansiering, viser ny undersøgelse fra FSR – danske revisorer. Revisorerne vurderer, at den nuværende finansieringssituation stadig hæmmer væksten, selvom der er bedring at spore.

Depositphotos_11075654_original.jpg

Den aktuelle adgang til finansiering hæmmer væksten hos de små og mellemstore danske virksomheder. Sådan lyder svaret fra næsten halvdelen af revisorerne i en undersøgelse af finansieringssituationen fra FSR – danske revisorer.

Hvis en etableret virksomhed ikke kan få finansiering, er konsekvensen ifølge revisorerne, at de vækster langsommere eller slet ikke vækster. For nystartede virksomheder ser det værre ud. Her vurderer størstedelen af revisorerne, at konsekvensen af manglende finansiering er, at virksomheden må lukke ned. 

”Årsagerne til at SMV’erne kan have svært ved at få finansiering, skal blandt andet findes i stramninger af kreditvilkår og manglende mulighed for at stille sikkerhed. Faktisk svarer to ud af tre revisorer, at de har set en stigning i kravet til sikkerheder over det seneste år, når SMV’erne skal låne penge,” siger Tom Vile Jensen, direktør hos FSR – danske revisorer og uddyber:

”Af samme grund er det ikke overraskende, at revisorerne netop peger på muligheden for at stille sikkerhed kombineret med en positiv driftsindtjening, som de centrale elementer, hvis en virksomhed skal modtage lån eller kredit. Skal en virksomhed have risikovillig kapital er det altså et andet sted end i banken, at den skal findes.” 

Finansieringssituationen er blevet bedre
Selvom næsten halvdelen af revisorerne i undersøgelsen peger på, at den nuværende adgang til finansiering hæmmer væksten, så dækker tallet over en positiv udvikling.
I forhold til tidligere år er der nemlig færre revisorer, som svarer, at adgangen til finansiering hæmmer SMV’ernes vækstmuligheder. 

”Set i et større perspektiv, så viser svarene, at revisorerne ser mere lyst på SMV’ernes finansieringssituation. Men der er – heldigvis – et stykke vej til de glade år op til finanskrisen, hvor en PowerPoint-præsentation var nok til at låse op for finansieringen. Den positive konsekvens af de krav långiver stiller er, at virksomheder, som går en usikker fremtid i møde, kan blive afholdt fra starte op. Mens der også bliver peget på, at når væksten går langsommere, kan den være sundere og mere langtidsholdbar,” siger Tom Vile Jensen.

Læs den fulde analyse her.

Hvidovre Kopi A/S solgt

19.jpg

Den 25. oktober 2018 mødte vi René fra Hvidovre Kopi A/S for første gang. René overvejede at sælge virksomheden - en virksomhed som han havde startet i 1986 og udviklet og drevet lige siden.

René var i tvivl om hvorvidt der var købere til en virksomhed som hans - det påstod vi at der var.... Den 1. februar 2019 - 3 måneder og 7 dage senere - blev der gennemført closing og virksomheden var solgt.

Tak til Team Faqtum for en skarp proces 🙏🏽.

Bemandingskompagniet A/S solgt

14.jpg

Et veldrevet vikarbureau, med en årlig omsætning langt over DKK 100 millioner, er der naturligvis mange der er interesserede i.

Præcis 7 måneder og 2 dage tog det - fra første møde mellem sælger og Faqtum M&A - til der var gennemført closing og virksomheden var solgt.

Tillykke til Tine og Steen med salget og tillykke til Powercare koncernen med den markante udvidelse af koncernen.

Læs eventuelt mere her.

Faqtum M&A styrker partnerkredsen

Det er med stor glæde at kunne annoncere at Claus Richter den 1. februar 2019 er tiltrådt som senior rådgiver og partner i den voksende stab hos Faqtum M&A.

Både professionelt og personligt er Claus et perfekt match til rollen som ansvarlig for samarbejder og partnerskaber. Derudover spiller han en særdeles vigtig rolle i Faqtum M&As fortsatte vækst og konsolidering som den foretrukne virksomhedsmægler for små og mellemstore - primært ejerledede - danske virksomheder.

Claus markante profil, med en mangeårig og bred rådgivningserfaring fra henholdsvis tech, consulting, reklame samt kapitalfrembringelse, er et stort plus for både kunder og medarbejdere. Velkommen til Claus. Vi kunne ikke forestille os et stærkere medlem til vores team.

I februar måned 2019 har vi også sagt velkommen til Cecilie Kristensen og Sebastian Fynboe. Cecilie og Sebastian er begge - sideløbende med deres studier på CBS - tilknyttet Faqtums sekretariat og analyseteam.

LinkedInfoto.jpg